لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از تاخیر در معرفی وزرای کابینه افغانستان


تعویق در معرفی کابینه نگرانی های را به بار آوده است که گویا رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایوی و رقیب انتخاباتی او روی گماشتن افراد به کرسی های کابینه نمیتوانند توافق کنند.

اما دپلومات ها و مقامات می گویند که هر دو رهبر ساختار ادارۀ حکومت را تغییر می دهند تا پیش از کنفرانس حیاتی کشور های کمک کننده در ماه دسمبر، بر امنیت و پالیسی های اقتصاد و اجتماعی تمرکز صورت گرفته باشد.

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی آقای عبدالله می گوید که بین هر دو رهبر هیچ بن بست یا اختلاف نظری وجود ندارد. اما چگونگی تعیین افراد به این سمت ها زمانگیر است تا یک کابینۀ کارا و مسلکی تشکیل گردد.

مقامات و تحلیگران می گویند که مشاورین ارشد تعیین شده اند، وظایف وزرا مشخص شده و ۲۴ وزارتخانه احتمالاً به ۱۸ وزارتخانه کاهش یافته است.

یک مقام دیگر نزدیک به رئیس اجرایوی حکومت که نخواست نامش ذکر شود می گوید فقط زمانی که این مراحل تکمیل شود، حکومت می تواند افراد درست با مهارت های درست را در وظایف درست تعیین کند.

محمد اشرف غنی، در ماه سپتمبر به کرسی ریاست جمهوری نشست. خبرگزاری اسوشیدتر پرس گزارش می دهد که رئیس جمهور جدید افغانستان یک اقتصاد ضعیف، فساد گسترده و عدم اعتبار عامه نسبت به حکومت را در حالی به میراث گرفت که شورشگری طالبان هنوز هم جریان دارد و سربازان محاربوی ناتو ایالات متحده آمادگی می گیرند که در اخیر سال جاری افغانستان را ترک کنند.

نظیف الله سالارزی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که آقای غنی با ۸۰ در صد مقامات ارشد ملاقات کرده و از هر کدام آن در مورد وظایف و مسؤولیت های تأسیسات شان معلومات طلب کرده است.

آقای سالارزی افزود که این مقامات گفته اند که هیچ تمایلی سیاسی برای داشتن تأسیسات کارا و حسابده وجود نداشته است.

رئیس جمهور غنی، حنیف اتمر، وزیر داخلۀ پیشین را منحیث مشاوری امنیت ملی و حضرت عمل زاخیلوال سرپرست وزارت مالیه را منحیث مشاور ارشد اقتصادی تعین کرده است.

توقع میرود که زنان، شماری از بست های بلند را احراز کنند در حالی که شماری از مقامات میگویند که وزارت زنان به دلیل عدم کارایی ممکن از میان برداشته شود.

یک دپلومات غربی گفت که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله میخواهند که پیش از برگذاری کنفرانس لندن اکثریت کابینه را معرفی کنند تا کمک های جهانی را برای انکشافات پس از جنگ در افغانستان، حفظ نمایند.

این مقام نخواست اسمش ذکر شود افزود که رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس لندن بشمول امنیت، پیشرفت در اصلاحات را به نمایش خواهد گذاشت.

رئیس جمهور غنی تا به حال برای احیای مذاکرات صلح با طالبان، عربستان سعودی، چین و پاکستان را به مدار افغانستان کشانیده است. او همچنان در بخش حل قضیۀ یک میلیارد دالری کابل بانک کار کرده است.

در حالی مردم و رسانه های افغانستان از تعویق کابینه انتقاد میکند، مقامات محتاطانه عمل میکندن تا اطمینان حاصل گردد که چهره های جدید قابل اعتماد و توانا باشند.

یک دپلومات غربی گفت که رئیس جمهور افغانستان ترجیحاً خواستار معرفی افرادی به کابینه خواهد بود که قبلاً در حکومت حامد کرزی، وزیر نبوده باشند اما او می گوید که فکر نمیکند آقای عبدالله با این نظر کاملاً موافق باشد.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

ترجمه: محمد هاشم حبیب زاده

XS
SM
MD
LG