لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از روز جهانی رادیو در افغانستان


سیزدهم فبروری مصادف با روز جهانی رادیو است.

هر چند تعدادی از مردم به این باور اند که با آمدن تلویزیون و انترنت، رادیو جایگاه خود را نزد مخاطبین خویش از دست داده اما محمد صابر مومند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که رادیو هنوز هم در آن کشور بیشترین مخاطب را دارد.

آقای مومند افزود که مخاطبین تلویزیون‌ عمدتاً باشندگان شهر های بزرگ افغانستان اند.

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: "به این دلیل که در مناطق دور دست افغانستان مردم با مشکل نبود برق مواجه اند و به رسانه‌ های تصویری دسترسی ندارند و همچنان سطح پایین سواد سبب شده است که رسانه‌ های چاپی هم مخاطبان زیاد نداشته باشد، گفته می‌ توانیم که رادیو (در افغانستان) در صدر رسانه‌ ها است."

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان همچنین افزود که ۲۲۸۶ رسانه صوتی، تصویری و چاپی در آن کشور فعالیت دارد که از این میان ۲۲۰ آن رادیو می باشد.

اما عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره حمایت از رسانه‌ های آزاد افغانستان "نی" می گوید که بر بنیاد ارقام اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان، ۳۰۰ رادیو در آن کشور جواز فعالیت داشته ولی در حال حاضر فقط ۲۱۴ رادیو در سراسر افغانستان فعال می باشد و حدود ۷۰ در صد مردم آن کشور تحت پوشش فعالیت رادیو ها قرار دارد.

آقای خلوتگر افزود که به دلیل مشکلات اقتصادی و نا امنی‌ ها در کشور، در سه سال اخیر ۱۵ رادیو فعالیت خویش را متوقف کرده اند.

به گفته آقای خلوتگر، متوقف شدن فعالیت رادیو ها در مناطق دوردست، منجر به محروم شدن مردم از حق دسترسی به اطلاعات نیز می‌شود.

مجیب خلوتگر گفت: "به دلیل اینکه در مناطق نا امن کشور ما تلویزیون و رسانه‌ های چاپی نداریم، کارکنان رادیو به عنوان یگانه وسیله و ابزار (اطلاع رسانی) در معرض خطر قرار گرفته اند."

در بعضی موارد، از نشرات رادیو ها در افغانستان شکایت نیز وجود دارد.

برخی‌ ها باور دارند که نشرات اکثر رادیو ها بی محتوا بوده و برنامه‌ های آموزشی به میزان کم از سوی رادیو ها نشر می‌ شود.

اما با آنهم، مردم نقش رادیو را در آگاهی دهی و اطلاع رسانی موثر می‌ دانند.

شفیق نسیمی، باشنده کابل به صدای امریکا گفت: "رادیو های که برنامه‌ های آموزشی دارند بسیار مردم آنرا می‌ شنوند و در بلند بردن ظرفیت مردم بسیار زیاد موثر است."

رادیو برای نخستین بار در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در زمان امان الله خان، شاه وقت افغانستان در آن کشور ایجاد شد و نخستین رادیوی افغانستان به نام رادیو کابل به نشرات آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG