لینک های دسترسی

Breaking News

چارلى چاپلين افغانستان


كريم اسير يكى از فارغ هاى بخش هنر هاى زيبا در هنرپيشه گى ديپارتمنت تئاتر دانشگاه كابل است. بيشتر بنام چارلى افغانستان مشهور است و ميگويد از اين طريق ميخواهد از معضلات اجتماعى بگويد و به راه حل آن از طريق هنر خود بپردازد.

اين جوان افغان ميگويد " در ابتدا فكر ميكردم مشكل باشد اما آهسته و پيوسته با تعقيب كار هاى چارلى چاپلين متوجه شدم كه از لحاظ ظاهرى ميتوانم به او شباهت زيادى داشته باشم، اينكه از رشته هنر پيشگى فارغ شدم و اراده خودم بخاطر بهتر زندگى كردن انسان ها؛ همه اينها دست به دست هم داده تا بنام چارلى افغانستان روى پرده بيايم كه خوشبختانه مردم هم كارم را پسنديدند

او كار خود را در يكى از رسانه هاى خصوصى در افغانستان آغاز و بعد نظر به تقاضا به تئاتر هاى خيابانى پرداخت تا برای مردم اجرا كند كه همين باعث شد اولين كارزار نمايشى خود را در بيست و هفت محل در كابل و اكثر ولايات تحت عنوان "با طبيعت مهربان باشيد" آغا كند و حالا هم برند برنامه هاى آموزشى شاروالى كابل است.

چارلى چاپلین جدید، اما اینبار در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

"سوال اينجا بود كه چطور ميتوانم چارلى افغانى باشم؟ چاپلين يكى از بزرگترين هنرمندان قرن بيست است و بسيارى ها هنوز هم متاثر از فعاليت هاى او هستند. با دنبال کردن کارهایش متوجه شدم که در افغانستان هم چنین معضلاتی هست که کسی باید آنها را به تصویر بکشد؛ هر كس براى ايجاد تغير در اجتماع ميتواند نقش خود را داشته باشد اينكه كوچك يا بزرگ فرق نميكند مهم اينست كه هر كدام ما از خود آغا كنيم و ديگران را نيز دعوت كنيم به همراهى همديگر و من هم نقشم را ادا کردم." در آن زمان چارلى چاپلين محيط زندگى خود را به تصوير ميكشيد و خواست من هم آمدن روى تصوير به تصوير كشيدن محيط خودم است و در كنارش نياز به دانش مسلكى بود كه خوشبختانه در داشنگاه با پوهنيار عبدالحق حقجو كه استاد من است صحبت كردم و من را خيلى كمك كرد. همين كمك ها و ايده هاى ابتدايىدر کنار استقبال مردم، مرا چارلى افغانستان ساخت.

سِر چارلى اسپنسر چاپلين معروف به چارلى چپلين و چارلى، با هفتاودهفت سال فعاليت (١٨٩٩-١٩٧٦) در زمينه هاى سينما و تئاتر، يكى از مشهورترين كارگردانان و بازيگران برجسته هاليوود با فيلم های كميدى و صامت بود كه سه بار توانست موفق به گرفتن جايزه اسكار شود.

چارلى افغانستان ميگويد "بخاطر شهرت جهانى چارلى چاپلين و علاقمندى مردم به او، مردم بيشتر دوست دارند تا كار هاى مان را ببينند و همچنان ما هم بتوانيم در ايجاد يك تغير مثبت مؤثر باشيم. همه ميتوانند نظر به توانايى هاى منحصر به خود و كشف استعداد خود در جامعه فضا اشغال كند و فعاليت داشته باشد، كريم اسير هم استعداد خود را در چارلى افغانى دريافته و از اين طريق با تاثير بيشتر ميخواهد ذهنيت مردم و مسوليت پذيرى شان را در قبال جامعه بيشتر كند؛ تا از جمله كسانى باشد كه دنيا را جايى بهتر براى زندگى كردن ميسازند"

XS
SM
MD
LG