لینک های دسترسی

Breaking News

شش میلیون کودک افغان با خشونت روبرو است


از روز جهانی منع کار شاقۀ کودکان در حالی در افغانستان تجلیل به عمل می آید که هنوز هم شش میلیون کودک زیر سن ۱۸ سال در آن کشور تن به کار های شاقه داده و با انواع خشونت رو به رو اند.

آمنه افضلی، وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان به استناد آمار صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف می گوید که از جمع چهارده میلیون کودک زیر سن ۱۸ سال در افغانستان بیشتر از ده میلیون کودک به درس و تعلیم دسترسی دارد.

به گفتۀ خانم افضلی حدود شش میلیون کودک آسیب پذیر در افغانستان وجود دارد که اکثر آنها از آموزش و پرورش محروم بوده و تن به کار های شاقه می دهند.

وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که بخاطر فراهم ساختن زمینۀ دسترسی کودکان به آموزش و پرورش و جلوگیری از کار اجباری آنان، با خانواده ها مساعدت های نقدی صورت می گیرد.

اما مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش خشونت ها در برابر کودکان می گویند که شمار کودکان معروض به خطر در افغانستان رو به افزایش است.

قربانیان معصوم

نجیب الله ببرکزی، رئیس انکشاف حقوق کودکان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که قاچاق، کار شاقه، دسترسی نا کافی به آموزش و پرورش، تلفات در جریان رویداد های جنگی، اختطاف و تجاوز جنسی از جمله مواردی است که کودکان را در افغانستان به شدت تهدید می کند.

به باور کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به منظور از بین بردن این تهدیدات تا کنون گام های قابل ملاحظه و موثر از سوی حکومت برداشته نشده است.

اما وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که برای دسترسی کودکان به حقوق شان که در قانون اساسی افغانستان صراحت یافته است، ستراتیژی ملی حفاظت از کودکان معروض به خطر و کودکان کارگر تدوین شده است و تلاش ها برای تطبیق آن جریان دارد.

در همین حال دو زن به اتهام قتل یک کودک هشت ساله، روز شنبه در محکمه شهری مزار شریف ولایت بلخ در یک جلسۀ علنی به مرگ محکوم شد. پیش از این نیز دو مرد به جرم اختطاف و قتل یک کودک در ولایت هرات به دار آویخته شدند.

با آنکه افغانستان کنوانسیون جهانی منع تبعیض علیه کودکان را امضا کرده است، اما هنوز هم شمار زیاد کودکان افغان قربانی انواع مختلف خشونت های خانوادگی و اجتماعی می گردند.
XS
SM
MD
LG