لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی سابقۀ تلفات کودکان در درگیری های افغانستان


آرشیف: شفاخانۀ ایمرجنسی کابل
آرشیف: شفاخانۀ ایمرجنسی کابل

رقم تلفات کودکان، ناشی از درگیری های مسلحانه در افغانستان به گونۀ بی سابقه یی افزایش یافته است.

ملل متحد می گوید در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۸۰ کودک در افغانستان، در رویدادهای مرتبط به درگیری ها کشته شده اند که در مقایسه با چهار ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی، ۲۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

یوناما، یا دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان روز دوشنبه با نشر این گزارش اذعان می دارد که این رقم، بلندترین تعداد تلفات کودکان در عین مقطع زمانی از سال ۲۰۰۹ به این طرف می باشد.

در این گزارش آمده است "از اول جنوری تا ۳۰ اپریل ۲۰۱۷، یوناما به گونۀ مقدماتی تلفات ۹۸۷ کودک را ثبت کرده که شامل ۲۸۳ کشته و ۷۰۴ زخمی می باشد."

در حالیکه جنگ های زمینی عامل ۴۲ درصد کشته شدن کودکان در افغانستان عنوان شده، متباقی تلفات ناشی از انفجار مهمات باقیمانده از جنگ، عملیات هوایی توسط نیرو های طرفدار دولت و انفجار بم های تعبیه شده توسط مخالفین افغانستان قلمداد شده است.

دفتر معاونت ملل متحد برای افغانستان نگرانی عمیق خود را به خاطر تداوم افزایش کشته شدن کودکان در جریان سال روان میلادی ابراز داشته و از تمام جوانب درگیر در افغانستان خواسته است "گام های فوری را در کاهش آسیب رساندن به کودکان" روی دست گیرند.

تازه ترین رویداد که به تلفات کودکان افغان انجامید، انفجار روز یکشنبۀ مرمی هاوان در مهترلام لغمان بود که پنج طفل یک خانواده را به کام مرگ کشاند.

سرحدی زواک، سخنگوی ولایت لغمان به صدای امریکا گفت " قربانیان آن رویداد بین ۶ تا ۱۲ سال عمر داشتند که در میدان بازی هدف گلولۀ هاوان شلیک شده توسط طالبان قرار گرفتند."

تادامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در کابل
تادامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در کابل

تادامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در کابل گفته است "یک خانواده در چند ثانیه تباه شد. این دهشت و وحشت یکی از چندین رویدادی است که در شروع این فصل جنگی افغانستان ثبت شده است."

یوناما در این گزارش افزایش تلفات کودکان افغان را در ۲۰۱۷ ناشی از استفادۀ غیر مستقیم سلاح و مواد منفجره در مناطق ملکی و استفادۀ "غیرقانونی و کورکورانۀ بم های تعبیه شده" عنوان کرده است.

براساس گزارش یوناما، بیش از ۷۰۰ طفل که در رویداد های مسلحانه مجروح شده اند، بسیاری شان با جروحات و صدماتی مواجه اند که زندگی آنان را دگرگون کرده است.

یوناما خاطر نشان کرده که بیشتر آن کودکان "پاهای شان را از دست داده اند، یا هم شاهد کشته شدن خواهر و برادر، والدین، تخریب منازل و بیجا شدن ها بوده اند که تاثیرات و ضربه های عمیق و دراز مدتی را بر آنان به جا گذاشته است."

با توجه به پیشبینی های گستردۀ که از احتمال تشدید خشونت ها در افغانستان صورت گرفته، انتظار می رود، تلفات افراد ملکی در سال روان افزایش یابد.

طالبان با اعلام فصل جدید جنگ تعهد کرده اند درگیری ها را به تمام افغانستان بکشانند.

از جانب دیگر ادارۀ به رهبری دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده روی اعزام چندین هزار سرباز اضافی امریکایی به افغانستان غور می کند تا نیرو های امنیتی افغان را در کنار سربازان ناتو، در مبارزه و خنثی سازی دست آورد های شورشیان، کمک کنند.

XS
SM
MD
LG