لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان می خواهد بزرگترین صادر کنندۀ آهن و مس باشد


محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین
محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین

رئیس جمهور افغانستان می گوید که کشورش این ظرفیت را دارد تا در ۱۰ سال آینده به بزرگترین کشور صادر کننده مس و آهن مبدل شود.

اشرف غنی احمدزی با بیان این مطلب در پوهنتون شينهواى چین افزود که حکومت وی تصمیم دارد افغانستان را به مرکز تجارت انرژی برق مبدل ساخته و این برق وسیلۀ برای تغیر و نقطۀ اتصال منطقه نیز خواهد بود.

چین به مثابه دومین اقتصاد بزرگ جهان پیهم در جستجوی منابع خام در کشور های منطقه است.

آقای غنی نیز با درک این موضوع خواسته در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهور، تلاش ورزد توانمندی، ظرفیت اقتصادی و منابع دست نخوردۀ زیرزمینی کشورش را به رخ چین بکشد.

اما ادریس رحمانی آگاه امور سیاسی به این باور است که چین در بیش از یک دهۀ پسین به جز چند پروژۀ معدن که آن هم به پایۀ اکمال نرسید کار قابل توجهی در مقایسه با کشور های مانند هند انجام نداده است.

آقای رحمانی می گوید که در این مقطع زمانی که توجه چینایی ها به رشد اقتصادی آن کشوراست، افغانستان نمی تواند در اولویت بیجنگ قرار داشته باشد.

این تحلیلگر سیاسی باور دارد که اگر مسئلۀ افغانستان را در قبال روابط چین با آسیای میانه، آب های چین و یا هم درگیری های که در اطراف کشورشان دارند مثل کوریای شمالی، هانک کانگ، تایوان و حتا پاکستان مدنظر بگیرید "افغانستان هیچگاهی یک اولویت بزرگ شان شده نمی تواند."

آقای رحمانی به این باور نیست که چین در قبال افغانستان "یک نقش جدی بازی کرده و به ویژه بتواند به مثابۀ جایگزین نقش امریکا در افغانستان عمل کند."

این آگاه سیاسی می گوید که چین بیشتر به مواد خام نیاز دارد و عدم موجودیت ذخایر بزرگ نفتی در افغانستان، علاقمندی بیجنگ را در گسترش سرمایه گذاری در افغانستان کاهش داده است.

قرارداد های ناتمام چین

اما سیف الدین سیحون، استاد پوهنځی اقتصاد می گوید که تجارت های کوچک و واردات چین به افغانستان در بیش از یک دهۀ پسین فعال بوده است.

به باور این آگاه امور اقتصادی، مسایل امنیتی و منفعت طلبی چین در تطبیق پروژه های اقتصادی مانع تکمیل پروژه های زیرساختی – مس عینک و سرک سازی - در افغانستان شده است.

آقای سیحون می گوید که چین در گذشته نیز در افغانستان فعالیت های اقتصادی داشته اما به گونه یی "یک تصویر ناامن از افغانستان به چین ارایه شده است."

این استاد اقتصاد می گوید"ادعا های وجود دارد که شاید چین از طریق لابی های پاکستانی و عوامل منطقه یی، افغانستان را محیط مصئون برای سرمایه گذاری ندانسته و از سوی هم منافع چین در داخل افغانستان تامین نشد."

رئیس جمهور افغانستان که زمانی خود برای بانک جهانی، روی مسایل اقتصادی چین کار می کرد در سخنرانی خود در برابر محصلین افغان و خارجی در پوهنتون سینهوا گفت که "خیلی امکان دارد چین و هند در ۲۰ سال آینده، ۴۰ در صد اقتصاد جهان را تولید کنند."

رئیس جمهور غنی در دیدار روز چهارشنبه با لی کیکیانگ صدراعظم چین، آن کشور را یک همکار ستراتیژیک کوتاه مدت، میان مدت، دراز مدت و فراتر از آن برای افغانستان عنوان کرد.

اظهارات رئیس جمهور غنی مبنی بر انکشاف افغانستان در عرصۀ صادرات آهن و مس در حالی صورت می گیرد که آن کشور در بیش از یک دهۀ پسین، بزرگترین صادر کنندۀ مواد مخدر در سطح جهان عنوان شده است.

آقای غنی برای انجام یک سفر چهار روزه به چین رفته و قرار است روز پنجشنبه و جمعه در "کنفرانس قلب آسیا" شرکت کند.

XS
SM
MD
LG