لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای پیوستن به پروژه های مواصلاتی چین


پروژه "یک کمربند و یک راه" آسیایی مرکزی و اروپا را وصل میسازد. در این پروژه حدود ۶۰ کشور دخیل خواهد بود و بر اساس آن راه ابریشم از سوی چین بازسازی خواهد شد.

بر بنیاد گزارش‏ برخی رسانهها، حکومت چین برای این پروژه حدود ۴۰ میلیارد دالر در نظر گرفته است.

مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه در این مورد سمیناری را تحت نام "مساعی مشترک بین افغانستان و چین در چهارچوب ابتکار یک کمربند و یک راه" با حضور مقامات چین و شماری دیپلومات های مقیم کابل برگزار کرد.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این سمینار گفت که رشد اقتصادی منطقه جز مهم سیاست خارجی آن کشور است و افغانستان موثریت خود را به عنوان کشور مرکزی در منطقه با کشور های همسایه شریک خواهد ساخت.

او افزود که ملحق شدن افغانستان به بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا یک دریچه جدید فرصت‌ ها و همکاری‌ ها را به ویژه در بخشهای زیربنایی به وجود میآورد.

افغانستان هفته گذشته به این بانک ملحق شد.

آقای کرزی در مورد ادامه تجارت آزاد بین افغانستان و چین گفت: " ادامه تجارت آزاد بین افغانستان و چین و آغاز دوباره پروازهای مستقیم کابل – اورمچی، دو مثال خوب و عملی است و می تواند در توسعه تجارت و روابط تجاری بین دو کشور و عملی شدن ابتکار یک کمربند و یک راه، موثر واقع شود."

در همین حال یوجینگ، سفیر چین در کابل در این سمینار گفت که افغانستان یک شریک مهم کشورش در پروژه یک کمربند و یک راه است.

آقای یوجینگ افزود: "وقتی دو استراتیژی چین و افغانستان با هم مشترک است، بناً ما باور داریم که برای کار مشترک زمینه‏ های زیادی در پیش است. هدف سیمینار امروز نیز همین است."

آقای یوجینگ گفت که افغانستان ظرفیت بالا در وصل منطقه دارد. او از پروژه ریکا (کنفرانس منطقه ای افغانستان)، پروسه قلب آسیا و راه لاجورد یاد آوری کرد.

سفیر چین در افغانستان همچنین گفت که در سالهای بعدی حکومت چین و افغانستان روی پروژه ‏های زیاد وصل سازی منجمله شاهراه ها، خط آهن، ارتباطات مردم با مردم، به گونه مشترک با هم کار خواهند کرد.

به گفته آقای یوجینگ برای بحث روی پروژه یک کمرند و یک راه وزارت خارجه آن کشور یک هئیت شش نفری را به کابل فرستاده است.

XS
SM
MD
LG