لینک های دسترسی

Breaking News

نامه به ملل متحد: پاکستان حریم افغانستان را نقض می‌کند


تا کنون حکومت افغانستان رسماً ارسال شکایت نامه به ملل متحد را تایید نکرده است
تا کنون حکومت افغانستان رسماً ارسال شکایت نامه به ملل متحد را تایید نکرده است

صدای امریکا به نامه‌ای زیر عنوان "اید میموری" دست یافته است که در آن از حملات راکتی پاکستان بر قلمرو افغانستان به نحوی به سازمان ملل متحد شکایت شده است.

اید میموری در بحث روابط بین المللی به آن متنی گفته می‌شود که به گونۀ غیررسمی از مرجعی که مشخص نیست برای بحث ارسال می شود. از متن و ظاهر این نامه بر می‌آید که شاید عنوانی یک مقام بلند پایۀ سازمان ملل متحد نگاشته شده باشد.

مقام‌های حکومت افغانستان نیز تا کنون ارسال یا نشر چنین نامه‌ای را تایید یا رد نکرده اند.

در این نامه آمده است که از اول ماه جنوری سال روان میلادی تا اکنون، نظامیان پاکستانی، ۱۲۶۶ راکت را بر ولسوالی‌های لعل‌پور و گوشته ولایت ننگرهار، ولسوالی سرکانو و خاص کنر ولایت کنر در شرق افغانستان پرتاب کرده اند که در نتیجۀ آن چندین نفر کشته شده، منازل مسکونی تخریب گردیده و ۴۵۰ خانواده نیز، مجبور به ترک محلات اصلی شان شده اند.

اما پاکستان هنوز در خصوص راکت‌پراگنی های اخیر و گشت‌زنی‌ هلیکوپترهای نظامی آن کشور در حریم هوایی افغانستان چیزی نگفته است.

همچنان یک مقام وزارت خارجۀ پاکستان در مورد ارسال یادداشت حاکی از شکایت افغانستان به ملل متحد گفته است "ما [پاکستان] در این مورد شنیده ایم و تنها در صورتی پاسخ خواهیم داد که رسماً چیزی دریافت کنیم".

محمد صافی، رئیس شورای ولایتی کنر، روز دو شنبه به صدای امریکا گفت که مناطق گلاپلی و ننگه سر دو بار از سوی هلیکوپترهای پاکستانی بمباران شد و نیروهای پیاده پاکستانی ۲.۵ کیلومتر در خاک افغانستان داخل شدند که مردم محل در برابر آنان از خود دفاع می‌کنند.

در بخش دیگر این نامۀ مملو از شکایت آمده است "این کار دولت پاکستان نقض اصول بوده و خلاف روحیه منشور سازمان ملل است که روابط دوجانبه دوستانه و همکاری افغانستان و پاکستان را صدمه زده، بالاتر از همه صلح و امنیت آینده منطقه را با خطر مواجه می‌کند".

فهرستی از موارد نقض حاکمیت ارضی افغانستان توسط نیروهای نظامی پاکستان که از اول جنوری ۲۰۱۷ تا کنون رخ داده است نیز ضمیمۀ این سند است.

مساله نقض حاکمیت ارضی افغانستان توسط پاکستان، سال گذشته نیز در جلسه شورای امنیت ملی که در مورد اوضاع افغانستان، برگزار شده بود، نیز از سوی مقامات افغان مطرح گردید.

این کشور امیدوار است که با توجه به مسؤولیت شورای امنیت سازمان ملل متحد، این شورا، پاسخ و واکنش مناسبی به این گونه فعالیت‌‎ها داشته باشد.

XS
SM
MD
LG