لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: دو روز پیش به ائتلاف ضد داعش شامل شدیم


افغانستان میگویدکه پیوستن این کشور به ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده امریکا در مبارزه به این گروه مؤثر خواهد بود
افغانستان میگویدکه پیوستن این کشور به ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده امریکا در مبارزه به این گروه مؤثر خواهد بود

به تازه‌گی جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا از پیوستن افغانستان به ائتلاف ضد گروه داعش استقبال کرده است.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در گفتگوی ویژه به صدای امریکا گفت که ایالات متحدۀ امریکا در نشست مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت که در آمریکا برگزار شده بود، مقامات آن کشور از عبدالله عبدالله اجرائیه افغانستان خواسته بود که به این ائتلاف بپیوندد.

به گفتۀ وی رئیس اجرائیه در پاسخ به این خواست مقامات امریکا گفته بود که افغانستان از هر ائتلافی که برضد خشونت و افراط‌گرایی باشد، در اصول و پرنسیب حمایت می‌کند؛ اما پیوستن به ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا موضوعی است که باید در داخل حکومت افغانستان روی آن بحث شود.

آقای آزاد افزود: "حدود دو روز قبل دولت افغانستان در آستانۀ نشست وزرای عضو ائتلاف، رسماً به آنها اعلام کرد که در نتیجۀ بررسی‌ها و مطالعۀ اهداف این ائتلاف، افغانستان موافقه‌اش را اعلام کرد."

وی افزود که افغانستان می‌خواهد از فرصت‌ها و امکاناتی که در مبارزه برضد داعش وجود دارد، در مناطقی که گروه‌های تروریستی مربوط به داعش فعالیت دارند، استفاده کند؛ زیرا کشورهای عضو مکلف اند تا در داخل و خارج از امکانات موجود برضد داعش استفاده کنند.

آقای آزاد گفت که افغانستان از ائتلاف ضد داعش به رهبری عربستان سعودی نیز خواسته است تا اهداف و برنامه‌های خود در مورد این ائتلاف را بفرستد تا افغانستان با بررسی آنها موضع‌اش را اعلام کند؛ اما هنوز عربستان سعودی این معلومات را در اختیار دولت افغانستان قرار نداده است.

وزارت دفاع افغانستان

در همین حال جنرال دولت وزیر سخنگوی وزارت دفاع نیز پیوستن افغانستان به ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده امریکا را مؤثر خواند و گفت که گروه‌های تروریستی القاعده، طالبان، شبکه حقانی و داعش در افغانستان وجود دارند و افغان‌ها در خط اول مبارزه با این گروه‌ها قرار دارد.

آقای وزیری به صدای امریکا گفت که گروه داعش در ولایات هلمند، فراه، نورستان و زابل شکست خوردند و سرانجام در ننگرهار که هم‌مرز با پاکستان است؛ جابجا شد؛ اما در آنجا نیز تلفات سنگینی را متحمل گردید.

وی افزود: "مبارزۀ ما برضد داعش قطعی است، ما داعش را یک گروه تروریستی می‌شناسیم، برای ما هیچ تفاوتی با القاعده ندارد، همان طوری که ما القاعده را سرکوب می‌کنیم به داعش نیز اجازۀ فعالیت در افغانستان را نخواهیم داد."

به باور آقای وزیری، اعضای ائتلاف ضد داعش کشورهایی اند که اکنون به افغانستان در بخش تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی کمک می‌کنند و به همین دلیل افغانستان می‌تواند که با استفاده از این فرصت داعش را سرکوب کند.

از سوی دیگر اخیراً جنرال کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که هفتاد درصد خاک این کشور زیر کنترول حکومت افغانستان قرار دارد؛ اما جنرال وزیری در این مورد گفت که این جنرال امریکایی از وضعیت افغانستان آگاه است؛ اما طالبان در زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشتند، نیز فعالیت می‌کردند و برخی ولسوالی‌ها را در کنترول داشتند.

XS
SM
MD
LG