لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، مرگبارترین کشور برای خبرنگاران


امسال ۷۴ خبرنگار و دست اندرکار رسانه‌یی در سرتاسر جهان کشته شده است
امسال ۷۴ خبرنگار و دست اندرکار رسانه‌یی در سرتاسر جهان کشته شده است

سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش داده است که از اول جنوری تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ میلادی ۷۴ خبرنگار و دست اندرکار رسانه‌یی در سرتاسر جهان در ارتباط به کار شان کشته شده اند.

گزارش حاکی است که شماری از آنان حین گزارش‌دهی، اما بر اساس آمار این گزارش سه چهارم قربانیان، آشکارا هدف حملات خشونتبار و مرگبار قرار گرفته اند.

افغانستان بر اساس این گزارش مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در ۲۰۱۶ بوده است. هر ۱۰ کارمند رسانه‌یی و خبرنگار کشته شده در افغانستان عمداً هدف حمله قرار گرفته اند که کشته شدن هفت کارمند تلویزیون طلوع یک مثال آن است. طالبان مسوولیت این حمله را به دوش گرفتند.

به دنبال افغانستان، سوریه نیز یکی دیگر از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ خوانده شده است.

مکسیکو هرچند درگیر جنگ نیست، یکی دیگر از خطرناک ترین کشورها برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ بود، زیرا از آغاز سال تا کنون، ۹ خبرنگار در آن کشور کشته شده است. عمده‌ترین عامل مرگ خبرنگاران در مکسیکو گزارشدهی از قاچاق مخدرات بوده است.

سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰۱ خبرنگار و دست اندر کار رسانه‌یی در سرتاسر جهان کشته شده بود، اما دلیل کاهش در میزان تلفات امسال به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، فرار خبرنگاران از کشورهای خطرناک به ویژه سوریه، عراق، لیبیا، یمن، افغانستان و بروندی خوانده شده است.

همچنان، کاهش تلفات خبرنگاران در مقایسه با سال گذشته به باور سازمان گزارشگران بدون مرز، محدودیت و سرکوبگری هایی است که بر آزادی بیان اعمال شده است.

گزارشگران بدون مرز حمله بر خبرنگاران و معافیت مهاجمان از پیگرد را محکوم کرده و فقدان جدیت برخی حکومت‌ها را در این زمینه، عامل عمده عنوان کرده است.

کریستوف دلور، رئیس سازمان گزارشگران بدون مرز، وضعیت رسانه ها و خبرنگاران را در برخی حصص جهان هشدار دهنده خوانده و از ملل متحد خواسته است تا میکانیزم اساسی را برای حفاظت از خبرنگاران اتخاذ کرده و نمایندۀ ویژه برای حفاظت از خبرنگاران را توظیف کند.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز دو سوم خبرنگارانی که امسال کشته شده اند، در مناطق درگیر جنگ فعالیت داشتند و تقریباً دو ثلث آنان خبرنگاران محلی بوده اند، زیرا بر اساس این گزارش، سازمان‌های رسانه‌ای مایل نیستند که خبرنگاران خود را به چنین مناطق اعزام کنند.

XS
SM
MD
LG