لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی سابقه کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان


امسال در میزان کشت کوکنار در افغانستان ۳۶ در صد افزایش داشته و در تولید تریاک ۴۹ درصد افزایش به عمل آمده است.

نا امنی از علت های اساسی افزایش کشت کوکنار در افغانستان گفت شده است.

این رقم در نتیجه یک سروی مشترک دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به دست آمده است.

نتایج یک سروی تازه که امروز منتشر شد نشان میدهد که سطح کشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۱۳ میلادی تا ۳۶ در صد افزایش یافته است.

به اساس این سروی مشترک که از سوی اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و وزارت مبارزه با مواد مخدر انجام شده، در سال جاری زمین های که در آن کوکنار کشت شده به ۲۰۹ هزار هکتار رسیده است.

این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۱۵۴ هزار هکتار زمین می رسید.

به اساس آمار ارایه شده تولید تریاک ۴۹ در صد افزایش داشته که نسبت به سال گذشته حدود نصف در صد افزایش را نشان می دهد. اما این مقدار کمتر از ریکارد ۷۴۰۰ تن سال ۲۰۰۷ می باشد.

دین محمد، مبارز راشدی سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر در هنگام نشر این گزارش گفت.

راشدی گفت "یک خبر بد در این راپور است و آن بالا رفتن کشت تریکاک در افغانستان از صد و پنجاه و شش هزار در سال ۱۰۱۳ به دوصد نه هزار هکتار کشت بالا رفته، از سه هزار و هفتصد متریک تن تریاک به پنج هزار و پنج صد تن رسیده است، این یک خبر بد است."

نا امنی از علت اصلی افزایش کشت کوکنار در افغانستان گفته شده است.

سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر می گوید از مجموع کوکناری که در سال جاری در افغانستان کشت شد نصف آن تنها در ولایت هلمند کشت شده است.

راشدی گفت "یک ملیون و ششصد و سی و چهار هکتارش تنها در هلمند است، از دوصد و شش هکتار نصف اش تنها در هلمند است."

هلمند، زابل، ارزگان، قندهار و فراه از ولایاتی اند که بیشترین رقم کوکنار در آن کشت شده است.

این در حالیست که مسئولین پولیس مبارزه با مواد مخدر می گویند با ختم ماموریت نیروهای بین المللی در سال ۲۰۱۴ که منجر به کم شدن حمایت قوی بین المللی در عرصه محو کشت کوکنار خواهد شد این وضعیت بدتر خواهد شد.

درجریان کمپاین محو کشت تریاک در سال ۲۰۱۳ میزان تلفات به گونه قابل ملاحظه بلند رفته که منجر به کشته شدن ۱۴۳ تن شده که در مقایسه با ۱۰۲ تن در سال ۲۰۱۲ رشد را نشان می دهد.

باز محمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وازرت داخله در این مراسم گفت با کم شدن نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ تمرکز بیشتر نیروهای امنیتی افغان نیز به وظایف اصلی شان خواهد شد که این مساله نیز می توانند باعث بدتر شدن وضعیت کشت و تولید مواد مخدر گردد.

آقای احمدی همچنان ظرفیت موجود برای مبارزه با مواد مخدر را کافی نمی داند و می گویند "با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود در سال آینده، وقتی که کمک های قوت های خارجی و جامعه جهانی کمتر می شود در امر مبارزه با کشت، این موارد و چالش های است که وضعیت مبارزه با مواد مخدر و محو کشت را شاید با چالش بیشتر مواجه بسازد."

معین مبارزه با مواد مخدر می گوید بخاطر مبارزه جدی باید تجهیزات و وسایل مدرن در اختیار پولیس مبارزه با مواد مخدر گذاشته شود و قطع محو کشت که در سال ۱۳۹۰ منحل شد، دوباره احیا شود.

او همچنان می گوید با زمین دار های بزرگ که دست به کشت کوکنار می زنند باید برخورد جدی و قانونی شود شود.

از سوی دیگر، مسوولین سازمان ملل این خبر را تهدید جدی برای صحت، ثبات و انکشاف در افغانستان و فرا تر از افغانستان خوانده اند.

جان لوک، نماینده اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد در افغانستان در مراسم نشر این گزارش گفت در آستانه خروج نیروهای بین المللی، افغانستان در همکاری با متحدین خود برای بیرون رفت از تهدید مواد مخدر و کشت خشخاش یک سلسله تصامیم جدی را باید اتخاذ کند. او همچنان می گوید افغانستان و یا هیچ کشوری نباید در امر مبارزه و مشکل مواد مخدر تنها گذاشته شود.

آقای لوک گفت "هیچ کشوری نباید با این مشکل تنها گذشته شود، در عین حال باید فراموش نکنیم که از مجموع ۶۸ ملیارد دالر پول تخمین شده که از قاچاق مواد مخدر بدست می اید تنها ده در صد آن در افغانستان باقی می ماند اما ۹۰ در صد آن در خارج از مرز های این کشور بدست می اید."

به اساس ارقام ارایه شده ولایات عاری از کشت کوکنار در سال جاری به ۱۵ ولایت می رسد در حالی که سال گذشته ولایات عاری از کشت کوکنار ۱۷ گفته شده بود.

به اساس این سروی ولایات فاریاب و بلخ که سال گذشته از کشت کوکنار عاری اعلام شده بود در سال جاری یک بار دیگر در فهرست ولایاتی قرار دارند که در آن کشت صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG