لینک های دسترسی

Breaking News

دلایل کاهش ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی


مسوولین بانک مرکزی افغانستان عوامل مختلفی را در بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی(واحد پول افغانستان) دخیل می دانند، اما آنها گزارش هایی را مبنی بر اینکه نشر پول باعث کم ارزش شدن افغانی در مقابل دالر شده، رد می کنند.

صرافان و تاجران افغان می گویند که نگرانی ها در رابطه به تحولات سال ۲۰۱۴ باعث بلند رفتن نرخ دالر و کاهش ارزش افغانی در بازارهای افغانستان شده است.

اما با بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی در بازارهای افغانستان مسوولین بانک مرکزی می گویند تا اکنون پولی را در بازار عرضه نکرده اند که باعث بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی شده باشد.

مسوولین این بانک می گویند که آنها همه ساله مقداری پول را نظر به نیاز بازار و حفظ سیاست پولی افغانستان چاپ می کنند، اما این پول زمانی در بازار نشر می شود که به آن نیاز باشد.

نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکز افغانستان، به رادیو آشنا گفت که برخی رسانه ها کلمات چاپ و نشر را یکسان استفاده می کنند که این مسأله باعث بروز نوسان در مبادله اسعار خارجی در برابر افغانی می شود.

سوء برداشت

رئیس بانک مرکزی می گوید: "این که در اخبار گفته شده که چقدر میلیون افغانی چاپ شده این غلط فهمی بوده که فرق بین چاپ و نشر واضح نشده است."

مسوول بانک مرکزی به رادیو آشنا گفت که در آخرین مورد، یک صد میلیارد افغانی با در نظر داشت نیاز اقتصادی افغانستان چاپ شده است اما این به معنی آن نیست که این پول بلافاصله به بازار نشر شود.

در روزهای اخیر، یک دالر امریکایی در بازارهای تبادله اسعار افغانستان تا حدود پنجاه و پنج افغانی خرید و فروش می شود.

صرافان سرای شهزاده، مرکز عمده تجارتی کابل، می گویند در هفته جاری نرخ دالر در مقابل افغانی تا حدود هفتاد پول بالا رفته است.

به نظر نجیب الله اختری رئیس اتحادیه صرافان شهر کابل چندین عامل در بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی نقش داشته است.

اما به باور آذرخش حافظی، رئیس روابط بین المللی اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تحولاتی که در عرصه سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان در حال شکل گرفتن است باعث کم شدن حجم مبادلات شده و این موضوع بالای نرخ پول افغانی نیز تاثیرات قابل ملاحظه داشته است.

حافظی همچنان می گوید نگرانی ها در رابطه به پیامدهای سال ۲۰۱۴ که قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند نیز باعث بی اعتمادی مردم نسبت به آینده شده است. او می گوید این مساله تاثیرات بسیار منفی بر ارزش پول افغانی گذاشته است.

خوشبینی حکومت

به باور آقای حافظی، حکومت افغانستان مسوولیت دارد که در این مورد به مردم اطمینان دهد که پس از سال ۲۰۱۴ افغانستان به طرف بحران نخواهند رفت.
به اساس معلومات بانک مرکزی افغانستان، در هفته های اخیر نرخ دالر در مقابل افغانی هشت درصد افزایش یافته است.

با این که مسوولین بانک مرکزی تاثیر نگرانی های مردم در رابطه به پیامدهای احتمالی سال ۲۰۱۴ را تایید می کنند، آنها می گویند این مساله بر اهمیت پول افغانی تاثیر گذاشته است.

درعین حال، به نظر مسوولین بانک مرکزی افغانستان بلند رفتن نرخ دالر در بازارهای بین المللی و شرایط اقتصادی امریکا از دیگر عواملی است که باعث کم ارزش شدن پول افغانی در مقابل دالر امریکایی شده است.

روی هم رفته، مقامات بانک مرکزی افغانستان اطمینان می دهند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تحولات سیاسی در این کشور طوری که مردم فکر می کنند، اقتصاد افغانستان را متاثر نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG