لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون شکایات: بیش از ده هزار شکایت دریافت کردیم


کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان، در مورد انتخابات پارلمانی که در روزهای ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، بیش ده هزار شکایت دریافت کرده است.

علی رضا روحانی، منشی و سخنگوی این کمیسیون، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که آنان بیش از ده هزار شکایت در مورد انتخابات دریافت کرده اند؛ اما هنوز نهایی نیست که چه میزانی از این شکایات، رسمی است.

آقای روحانی افزود که کمیسیون در حال دسته‌بندی شکایات است و تا دو روز آینده این مرحله تکمیل خواهد شد.

او گفت "شکایات از لحاظ موضوعی تقسیم بندی و تصنیف بندی می‌شود که در مورد چه موضوعاتی شکایت صورت گرفته. تقریبأ ۲۰ عنوان و حتی بیشتر وجود دارد. علاوه بر این دسته‌بندی تمام قضایایی که بر ما مواصلت ورزیده، بار دوم یک دسته بندی دیگر نیز صورت می‌گیرد مبنی بر این‌که چه بخش و چه مقداری اینها تخطی انتخاباتی است، چه مقدار تخلف انتخاباتی است و چه مقدار در دستۀ جرایم انتخاباتی قرار می‌گیرد".

به گفته آقای روحانی، پس از مرحله تصنیف‌بندی، مرحله بررسی آغاز می‌گردد که در آن، اسناد و مدارک رسیدگی شده و تحلیل خواهد شد.

بربنیاد قانون انتخابات، دو هفته پس از ثبت شکایات، رسیدگی به شکایات باید تکمیل گردد و تصمیم گرفته شود.

آقای روحانی گفت که بیشترین شکایات در مورد باز نشدن مراکز رای‌دهی در وقت تعیین شده، تکمیل نبودن فهرست رای‌دهندگان و کمبود ورقه‌های رای‌دهی، عدم استفاده از دستگاه بایومتریک به دلیل عدم آشنایی کارمندان کمیسیون به استفاده از این دستگاه، ممانعت از سوی ناظرین و یا هم کار ندادن دستگاه‌ها، پُر شدن صندوق‌ها به گونۀ غیرقانونی و زورگویانه، استعمال شدن آرای غیرواقعی و شمارش نشدن آرا پس از ختم پروسه، ثبت شده است.

پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اظهار نگرانی کرده بود که احتمال دارد نتایج نهایی انتخابات با تعویق از زمان مشخص شده، اعلام شود.

انتخابات در کندهار:

بربنیاد تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فردا شنبه (۵ عقرب) انتخابات پارلمانی در ولایت کندهار برگزار خواهد شد.

کمیسیون انتخابات گفته است که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات در کندهار اتخاذ شده است.

پس از کشته شدن جنرال عبدالرازق، قومندان امنیه پیشین کندهار و عبدالمومن حسین خیل، رئیس پیشین امنیت این ولایت، انتخابات پارلمانی بربنیاد پیشنهاد باشندگان کندهار و کمیسیون انتخابات، از سوی شورای امنیت ملی به تعویق افتاد.

XS
SM
MD
LG