لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال و تمجید نامزدان ریاست جمهوری از انتخابات


هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری شانزدهم حمل درنهایت پس از برگزاری انتخابات روی یک موضوع به اتفاق نظر رسیدند - و آن اینکه با وجود تهدید های امنیتی، انتخابات با شرکت گسترده و غیر منتظره مردم برگزار شد.

قطب الدین هلال، یکتن از نامزدان انتخابات ۹۳ افغانستان، شانزدهم حمل یا روز برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری را در افغانستان یک روز مهم در تاریخ آن کشور خواند.

آقای هلال گفت "مردم با وجود باران و سردی هوا به پای صندوق های رای رفتند. تدابیر امنیتی نیز خوب بود و واقعات بزرگ امنیتی در افغانستان رخ نداد. روز انتخابات خیلی خوشایند بود و به نظر می رسد که مردم خواستار یک تغییر و تحول می باشند."

اشرف غنی احمد زی، یکتن از نامزدان دیگر می گوید که مردم با شرکت گسترده در انتخابات "به افراط گرایی و خشونت نه" گفتند.

آقای غنی احمد زی گفت "زمانیکه افراط گرایی و خشونت از هر مسجد، مدرسه و مکتب در افغانستان توسط مردم به انزوا کشانیده شود، نیم از مشکلات ما حل می گردد."

داکتر عبدالله عبدالله، نامزد دیگر انتخابات شانزدهم حمل نیز برگزاری انتخابات را یک رویداد با اهمیت توصیف کرد.

آقای عبدالله گفت "مهم اینست که مراحل بعدی قبل از اعلان نتایج نهایی انتخابات چگونه سپری می گردد. امیدوارم نتایج مطابق قانون اعلان شود تا مورد قبول مردم واقع گردد."

داود سلطانزوی، نامزد دیگر می گوید که مردم افغانستان با شرکت در انتخابات به مخالفین گفتند که از آنان هراس ندارد.

آقای سلطانزوی گفت "نقطه عطف این است که این بار مردم افغانستان با وجود باران و سردی با رفتن به پای صندوق های رای با آواز بلند خواستار تغییر شدند."

داکتر زلمی رسول نیز از برگزاری و شرکت مردم در انتخابات استقبال نمود و یک بار دیگر ادعا ها مبنی بر داشتن حمایت حکومت فعلی را رد کرد.

آقای رسول افزود "ادعا های وجود داشت که تیم ما یک تیم حکومتی است و حکومت از آن حمایت می کند. اما چند ساعت پس از آغاز انتخابات برخی نامزدان اعلان نمودند که ما برنده 90 در صد آرا استیم. این خود تضاد در تفکر و دیدگاه آنان را نشان می دهد."

فهیم کوهدامنی، سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالرب رسول سیاف به صدای امریکا گفت که آقای سیاف از شرکت مردم در انتخابات خیلی خرسند می باشد.

آقای کوهدامنی گفت "حضور گسترده مردم افغانستان در انتخابات مشت محکم بر دهن طالبان و دهشت افگنان بود."
داکتر فریدون بارکزی، سخنگوی ستاد انتخاباتی گل آقا شیرزی می گوید که "مشارکت وسیع" مردم در سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان داد که شهروندان افغانستان در مورد آینده شان بی تفاوت نمی باشند.

آقای بارکزی می گوید "ملت افغانستان درک نموده که هر رای آنان حساب می شود و این یک نوید برای آینده و دیموکراسی نو پای افغانستان است."

از جانب دیگر، ذبیح الله فرهنگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی هدایت امین ارسلا انتخابات روز شانزدهم حمل را یک "روز میمون" برای شهروندان افغان خواند.

آقای فرهنگ می گوید "ما از مشارکت وسیع مردمی و از تدابیر امنیتی که توسط نیروهای امنیتی افغان در روز انتخابات گرفته شده بود، نهایت خوشحالیم."

اما با این همه خوشبینی ها و استقبال از برگزاری انتخابات ۹۳ افغانستان، همه نامزدان از کمبود برگه های رای دهی، تقلب و تخطی ها در جریان روز انتخابات نگرانی شان را ابراز نمودند. این نامزدان همچنین از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواستند تا شکایات آنان را به گونه جدی و عادلانه پیگیری نماید.

افزون بر این، شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از یک دیگر خواستند تا فیصله نهاد های انتخاباتی را در مورد پیگیری ادعا های تقلب محترم شمرده و ابراز امیدواری کردند تا نتایج انتخابات مورد قبول همه نامزدان قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG