لینک های دسترسی

Breaking News

آگاهان: کاندیدان انتخابات افغانستان معدود خواهد بود


کارشناسان به این باور اند که معدود بودن شمار کاندیدان در انتخابات ریاست جمهوری می تواند بر موفقیت و موثریت روند انتخابات بیافزاید.

در حالیکه بیشتر از چند هفتۀ دیگر به آغاز روند ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی نمانده است، شماری از احزاب سیاسی افغانستان با تشکیل ائتلافها و جبهات سرگرم چانه زنی های داغی در این زمینه استند.

تشکیل ائتلافها و جبهه ها شمار کاندیدان را در انتخابات محدود می سازد، اما به باور شماری از کارشناسان نفوذ احزاب شامل در این ساختار ها – که عمدتاً جهادی اند- می تواند عرصه را برای کاندیدان مستقل به ویژه کاندیدان زن تنگ سازد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز تاکید کرد که در انتخابات آینده هر قدری که شمار کاندیدان معدود باشد به همان اندازه بهتر خواهد بود. او گفت که به صفت یک شهروند افغانستان در روند انتخابات همکار خواهد بود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کاندید شدن افراد واجد شرایط را در روند انتخابات حق مسلم هر شهروند افغان دانسته و خود را برای فراهم آوری زمینه برای آنان مکلف می داند، اما از معدود شدن شمار کاندیدان در روند انتخابات استقبال می کند.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که معرفی کاندیدان از سوی ائتلافها هم از رهگذر مالی و هم از لحاظ تخنیکی به سود روند انتخابات است.

کنار آمدن های شکنند

مجیب الرحمان رحیمی، پژوهشگر در پوهنتون ایسیکس لندن تشکیل ائتلافهای سیاسی را گام مثبت و مایۀ انسجام بیشتر انتخاباتی می داند، اما در افغانستان آن را فاقد موثریت سیاسی می خواند.

به باور آقای رحیمی این ائتلافها مقطع یی، زودگذر و فرصت طلبانه بوده و سران عمده یی که نقش اساسی در تحولات سیاسی افغانستان دارند هنوز هم پایگاه های قومی، مذهبی و سمتی دارند. او می گوید که در افغانستان ائتلافها نه به خاطر شگوفایی و شکل گیری دیموکراسی بلکه برای منافع شخصی رهبران شکل می گیرد یا از هم می شکند.

اما سردار محمد رحیمی، مشاور جبهۀ ملی افغانستان می گوید که نباید به خاطر بنیاد قومی و سمتی یک ائتلاف را غیر ملی خواند و آن را مردود شمرد. او می گوید که ائتلاف ها چه متشکل از احزاب یک قوم یا چندین قوم اگر با یک دید و نگرش ملی وارد کارزار انتخاباتی می شوند، ملی خوانده می شود.


گامی به سوی پختگی سیاسی

از سویی هم جامعۀ مدنی نوپای افغانستان هرچند در رویارویی با ائتلافهای پرنفوذ سیاسی نیرومندی شاید و باید را ندارد، از سمت و سو گیری ها در راستای روند بیشتر دیموکراتیک ابراز خوشبینی می کند.

جانداد سپین غر، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به این باور است که ائتلافهای جدید با اندیشۀ جهادی عرصه را هم برای کاندیدان مستقل اعم از زن و مرد و هم برای جامعۀ مدنی در کارزار انتخاباتی تنگ می سازد، اما آن را گامی برای پختگی سیاسی در افغانستان می داند.

در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بیشتر از چهل کاندید ثبت نام کرده بود که به گفتۀ مقام های کمیسیون مستقل انتخابات تعدد شمار کاندیدان می تواند مشکلاتی را در روند انتخابات ایجاد کند.

بر اساس قانون اساسی افغانستان هر فرد مسلمان تبعۀ افغانستان که شهروندی کشور دیگری را نداشته باشد، متولد از والدین افغان بوده و در روز ثبت نام کمتر از چهل سال عمر نداشته باشد و از سوی محکمه به ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت یا حرمان از حقوق مدنی محکوم نشده باشد، می تواند خود را برای انتخابات کاندید کند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG