لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز مرحله رسیدگی به شکایات انتخاباتی


پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی ۱۶ حمل، سر و صداها و جنجال های مبنی برمشکلات در روند رایدهی بلند شد.

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات ثبت بیش ۲۵۰ شکایت را تایید کرده و گفته اند که بیش از دو هزار شکایت تیلفونی وجود دارد.

بیشتر شکایات بخاطر نرسیدن اوراق رای دهی، گماشتن افراد مربوط به کاندیدان و گماشتن افراد بی سواد بوده است.

فضل ربیع یکتن از ناظرین روند رای دهی در ننگرهار میگوید که افراد طرفداران کاندیدان، مردم را به رای دادن به کاندید مشخص تشویق میکردند. به گفته ربیع افراد خود کاندیدها در مراکز رای دهی کار میکردند و بیشتر کارمندان کمیسیون انتخابات سواد نداشتند.

در این حال کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که کمیسیون انتخابات موارد شکایات مردم را بررسی و به آنها رسیدگی کند.

محمد اشراق حسینی تحلیلگر امور سیاسی میگوید که رای مردم امانت است و باید مورد احترام شود. او میگوید شکایاتی که به دلیل کاستی در روند انتخابات بوجود امده است، به آن موارد باید رسیدگی شود. به رای مردم باید احترام گذاشته شود.

اما مقامات کمیسیون مستقل انتخابات میگویند که آنان به شکایاتی رسیدگی خواهند کرد که به اساس موجودیت اسناد مانند تصویر، صدا، و یا اوراق باشد.

ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در مورد شکایات رسیده می گوید که شکایات از ولایات مختلف به کمیسیون رسیده است.

با وجود تهدید های امنیتی قبل از برگزاری انتخابات، حدود ر میلیون نفر در انتخابات امسال اشتراک کردند که بیشترین اشتراک مردم نسبت به انتخابات دوره های قبلی در افغانستان به شمار میرود.

اما انتخابات در فضای بیشتر امن نسبت به سایر روز ها در افغانستان برگزار گردید. حضور زنان نیز پررنگتر از سایر انتخابات ریاست جمهور در گذشته بوده است.

با آنکه مردم نسبت به رئیس جمهور آینده خوشبین به نظر میرسند اما اینکه کی رئیس جمهور خواهد شد، به زودی روشن خواهد شد.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG