لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از پیامد ناگوار تاخیر در تصویب قانون انتخابات


مشرانو جرگۀ شورای ملی افغانستان
مشرانو جرگۀ شورای ملی افغانستان
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که اگر تا پایان ماه سرطان قانون انتخابات از سوی شورای ملی افغانستان تصویب و توسط رئیس جمهور توشیح نشود، آن کمیسیون انتخابات را به اساس فرمان تقنینی پیشین برگزار خواهد کرد.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تصویب قانون انتخابات پس از ماه سرطان دیر خواهد بود و"مانند خینۀ بعد از عید است" که به درد انتخابات سال ۲۰۱۴ نمی خورد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرد که وکلا باید قانون انتخابات را پیش از رفتن به رخصتی های تابستانی شورای ملی تصویب کنند. این کمیسیون قانون انتخابات را در سال ۱۳۹۱ تدوین و برای طی مراحل به وزارت عدلیه و شورای ملی سپرد.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که بنا بر اختلافات موجود بین مشرانو جرگه و ولسی جرگه شورای ملی، تا کنون این قانون نهایی نشده است.

مسوول کیست؟

در این حال مسوولان فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز هردو مجلس شورای ملی را ترغیب می کنند که هرچه زود تر، در فرصتی که باقیمانده قانون انتخابات را تصویب کنند.

جانداد سپین غر، مسوول اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هشدار می دهد که در صورت نهایی نشدن به موقع قانون انتخابات، برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۴ با چالش های جدید مواجه خواهد شد و مسوولیت آن به دوش شورای ملی خواهد بود.

در این حال محمد علم ایزدیار، نایب نخست مشرانو جرگه افغانستان می گوید که قرار است به زودی کمیسیون مشترک از هر دو مجلس شورای ملی در مورد نکات مورد اختلاف قانون انتخابات با هم بحث کنند.

آقای ایزدیار ابراز امیداری می کند که قانون یاد شده پیش از آغاز رخصتی های وکلای شورای ملی – از اول اسد تا پانزدهم سنبله– یعنی در جریان دو هفتۀ آینده به تصویب خواهد رسید.

قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون انتخابات و قانون انتخابات پس از تصویب هردو مجلس شورای ملی به توشیح رئیس جمهور نیز نیاز دارد تا قابلیت اجرایی به خود اختیار کند.
XS
SM
MD
LG