لینک های دسترسی

Breaking News

واکنشها به اعلان تاریخ برگزاری انتخابات سراسری افغانستان


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با حضور مقامات مسوول نهادهای امنیتی کشور، زمان مشخص و جدول زمانی انتخابات عمومی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را اعلام کرد.

فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: "امروز رسما تقویم انتخابات اعلام می شود یعنی 10 عقرب 1391 اعلان روز انتخابات و نشر تقویم انتخابات است که در واقع ما وارد صحنه انتخاباتی در عمل می شویم."

مطابق این تاریخ اعلام شده از امروز تا اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1392 خورشیدی، روند انتخابات عمومی برای ریاست جمهوری حدود 21 مرحله پیشبینی شده است که هر یک به دنبال یکدیگر باید سپری گردد.

مطابق قانون اساسی افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور آن کشور مجاز نیست تا برای دورۀ سوم ریاست جمهوری خود را نامزد کند. آقای کرزی گفته است که بعد از ختم دورۀ معینۀ ریاست جمهوری اش، در قدرت باقی نخواهد ماند.

آقای معنوی از مشکلات و آزمون های برگزاری انتخابات به خصوص آزمون های امنیتی یاد آوری کرده گفت که انتخابات در یک روز نیست، بلکه یک روند است و برای موفقیت این روند ملی باید همه به تناسب نقش خود سهم بگیرد تا انتخابات موفق و کامیاب باشد.

درجلسه اعلان رسمی زمان انتخابات، لوی درستیز وزارت دفاع ملی، وزارت امورداخله و مسولان ارشد امنیت ملی بالنوبه از آماده گی ها و توانمندی خود برای تامین امنیت انتخابات صحبت کردند.

انتقادات و انتظارات
اما، نماینده گان احزاب سیاسی بخصوص ایتلاف های سیاسی و خبرنگاران در مورد این اطمینان دهی مسوولان کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات شفاف وعادلانه و توانمندی سکتور امنیتی برای تامین امنیت انتخابات اظهار شک وتردید نموده، پیشنهاد هایی را به کمیسیون ارایه گردند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به تعقیب اعلان زمان برگزاری انتخابات سراسر این کشور، تمام نهاد های مربوط به شمول ارگان های امنیتی کشور ابلاغ نماید تا با در نظر داشت تاریخ تعیین شده، آماده گی های لازم را در این زمینه اتخاذ کرده و با کمیسیون مستقل انتخابات در جهت برگزاری انتخابات آزاد، منصفانه و سرتاسری ، همکاری همه جانبه نمایند.

مطابق قانون اساسی افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور آن کشور مجاز نیست تا برای دورۀ سوم ریاست جمهوری خود را نامزد کند. آقای کرزی گفته است که بعد از ختم دورۀ معینۀ ریاست جمهوری اش، در قدرت باقی نخواهد ماند.

فضل رحمان اوریا نماینده ایتلاف ملی افغانستان در این جلسه به نماینده گی از احزاب و جریانهای سیاسی صحبت نموده، پیشنهاد کرد که بخاطر شفافیت و اعاده کردن اعتماد مردم از روند انتخابات باید تمام کارتهای رای دهی قبلی باطل اعلام گرد، ثبت نام دوباره رای دهنده گان در سراسر کشور شروع شود و این روند ثبت نام رای دهنده گان هم بر مبنای میکانیزمی ترتیب شود که عاری از هرنوع تعصب و تبعیض باشد.

نماینده ایتلاف ملی، توزیع تذکره الکترونیکی را نیز ضروری دانست. او از عدم اعتماد احزاب سیاسی در موجودیت میکانیزم کنونی صحبت کرد.

"احزاب سیاسی نمی تواند از شفافیت انتخابات با موجود یت میکانیزم موجود اعتماد بکند پس چطور ممکن است که طالب بیاید و یا حزب اسلامی بیاید . بر این اساس در کلیت این میکانیز م بر بنیاد جنگ گذاشته شده است که بعد از سال 2014 ادامه پیدا بکند ."

فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چندی قبل اعلام کرده بوده که به دلیل عدم حمایت حکومت و کشورهای عمده تمویل کننده انتخابات برنامه توزیع کارتهای جدید رای دهی - که بخاطر تقلیل میزان تقلب مهم دانسته میشد- به ناکامی مواجه شد.

همچنین، شماری زیادی از اعضای ولسی جرگه افغانستان که در مراسم اعلان زمان انتخابات شرکت داشتند از اعلام زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده استقبال کردند.

سید اسحاق عالمی بلخی نماینده کابل در ولسی جرگه گفت: "تاریخ که کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات مطرح کرده اند باید ازش , تقدیر بکینم . و استقبال بکنیم، کار بسیار خوبی کرده اند. مطابق قانون اساسی تاریخ انتخابات ریاست جمهوری را در 16 هم حمل سال 1392 مشخص کرده اند اقدام بسیار بجا و شایسته است."

مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک
ولی برخی وکلای مردم در ولسی جرگه براین نظر هستند که برگزاری همزمان انتخابات شورای ولایتی و عدم برگزاری انتخابات شورای ولسوالی ها با قانون اساسی کشور در تضاد است.

آنها بر این نظرند که باید کمیسیون مستقل انتخابات، زمان برگزاری انتخابات شورای ولایتی و ولسوالیها را یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام نماید تا مشروعیت مشرانو جرگه مورد سوال قرار نگیرد.

واکنش بین المللی
درهمین حال، سفارت ایالت متحده امریکا مقیم کابل از اعلان زمان برگزاری انتخابات عمومی ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفته است استقبال نموده آن را یک گام مثبت در راستای تطبیق قانون اساسی کشور تعهدات دوجانبه در کنفرانس توکیو وهمچنان یک اقدام نهایت مهم برای آینده افغانستان توصیف کرده است.

نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا در افغانستان، روز چهارشنبه گفت که تصمیم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نشان دهندۀ این است که مقامات افغان وظایف شان را بر اساس تعهدات سیاسی خویش انجام می دهند.

حکومت افغانستان مبلغ 13 میلیون دالر را از اتحادیۀ اروپایی جهت آمادگی برای برگزاری انتخابات تقاضا کرده است.

فیگاوداس یوساکاس به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفت: "اتحادیۀ اروپا درخواست حکومت افغانستان را برای انتخابات فرا گیر و شفاف با یک نتیجۀ مشروع، مورد غور قرار می دهد."

همچنین دفتر نماینده گی سازمان ملل در افغانستان ( یوناما )، سفارت بریتانیا مقیم کابل با نشرخبرنامه های جداگانه یی از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات و جدول زمانی انتخابات از جانب کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان استقبال نموده اند و حمایت و پشتیبانی خود از برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه وعده داده اند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG