لینک های دسترسی

Breaking News

سکات پیری: انتخاباتی جنجال برانگیز انتظار می رود


سکات پیری، عضو جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده
سکات پیری، عضو جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده
سکات پیری، عضو جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده می گوید که اذهان عامه در جهان و به ویژه افغانستان برای یک انتخابات جنجال برانگیز آماده است.

آقای پیری می گوید که در حال حاضر، نمی توان نمونۀ انتخابات کشور های غربی را در افغانستان انتظار داشت.

این نمایندۀ مردم از ایالت پنسلوانیا به این باور است که "تمام جهان، به ویژه افغانستان، برای یک انتخابات احتمالاً جنجال برانگیز آمادگی دارد."

یک ناظر انتخاباتی در کابل در صحبت با آقای پیری گفته است که هیچ نقطۀ افغانستان شاهد رای دهی واقعی نخواهد بود و کمبود دفاتر رای دهی و ناظرین مشهود بوده و "یک روند ناقص خواهد بود."

پیری در مصاحبۀ که با نجیبه خلیل، خبرنگار تلویزیون آشنا داشت گفت که دموکراسی خود یک روند جنجالی است، اما بهترین راه برای تصدیق آزادی فردی تشخیص داده شده است. این عضو کانگرس می گوید که "وقتی یک ملت خواهان آزادی است، باید قیمت آنرا بپردازد."

نگرانی از تعویق انتخابات

با نزدیک شدن روز انتخابات، حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان شدت کسب کرده است.

آژانس خبری رویترز گزارش داده است که طالبان پاکستانی به منظور کمک و همکاری با طالبان افغانستان، در حملات که هدف آن اخلال انتخابات است، توافقنامۀ آتش بس را با حکومت پاکستان امضا کرده اند.



نگرانی های وجود دارد که مبادا افزایش این حملات باعث تعویق تاریخ انتخابات در افغانستان شود. اما سکات پیری می گوید که اگر انتخابات به تعویق انداخته شود یا نشود، طالبان به حملات خود ادامه خواهد داد.

این عضو کانگرس امریکا می گوید که افغان ها به خوبی از اوضاع آگاهی داشته و به این روند باور دارند. پیری، اما می گوید "اگر مردم افغانستان بگذارند که طالبان خواست های خود را بر آنان تحمیل کند، به یقین که انتخابات را لطمه خواهد زد و افغانستان آن را نمی پذیرد."

حضور زنان در بین کاندیدای ریاست جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هیچ کاندید زن ندارد. فوزیه کوفی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان به خاطر سن وی از چهل سال کمتر بود، از جانب کمیسیون مستقل انتخابات رد شد. اما در میان رقابت کنندگان انتخابات، حبیبه سرابی، والی پیشین ولایت بامیان، به حیث معاون یکتن از کاندیدای ریاست جمهوری به چشم می خورد.

آقای پیری می گوید شرایط در تحول است و "حتا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نیز اکثر اوقات کاندیدای زن کمتر مشاهده می شود" و ارتباط به فرهنگ منطقه دارد.

این عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا می گوید که نباید امریکا و یا شخص خودش به افغانستان بگوید که یک کاندیدای زن در انتخابات وجود داشته باشد.

سکات پری می گوید که "در سفرش به کابل با تعداد کثیری از زنان توانمند، با شعور سیاسی، متحرک و فعال ملاقات کرد که بدون در نظر داشت نژاد شان، نظریات جدیدی را پیشکش می کنند اما "نمی توان فرهنگ ایالات متحده را بر افغانستان تحمیل کرد. افغانستان باید طبق شرایط خود آن فرهنگ را تکامل دهد."

با نزدیک شدن انتخابات و عدم امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه میان کابل و واشنگتن، نگرانی ها از خروج کامل نیرو های نظامی بین المللی و قطع کمک های جامعۀ جهانی پس از ۲۰۱۴ افزایش می یابد.

عدم امضأ توافقنامه – کاهش کمک ها

سکات پیری ابراز امیداوری می کند که ایالات متحده مذاکرات خود را با آقای کرزی به منظور امضای توافقنامۀ امنیتی ادامه دهد. اما در صورت عدم امضای آن توافقنامه، افغان ها باید بدانند که شاید چیز های را از دست دهند.

این عضو کانگرس جمهوریخواه می گوید که آنان مشکلات اقتصادی و بودجه یی خودشان را دارند و "اگر بدانیم که افغانستان از این توافقنامه حمایت نمی کند تا ما با وجود موفقیت های که در آن کشور داشته ایم حضور مان را ادامه دهیم، برای ما از نقطۀ نظر سیاسی مشکل خواهد بود تا از افغانستان طرفداری کنیم."

با نزدیک شدن تاریخ خروج نیرو های بین المللی از افغانستان و فرارسیدن انتخابات در آن کشور، به همین تازگی ها چندین مقام امریکایی به منظور ترغیب حامد کرزی به امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی و دفاعی به کابل سفر کرد اما تا هنوز هم رئیس جمهور کرزی بر شرایط پیشنهادی خویش تاکید ورزید.

این در حالی است که تقریباً اکثر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه ابراز خوشبینی کرده و آن را به نفع افغانستان دانسته اند.

آقای سکات پیری می گوید که "افغان ها پول و کمک ایالات متحده را رد نمی کنند اما باید بدانند که این پول و کمک ها ضمیمۀ نیز دارد."
XS
SM
MD
LG