لینک های دسترسی

Breaking News

اتهام سرپیچی از قانون بر شماری از کاندیدان


در حالیکه تا چند هفتۀ دیگر کارزار انتخاباتی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان آغاز می شود، برخی از آگاهان به این باور اند که از امکانات و منابع دولتی به سود برخی از این کاندیدان استفاده خواهد شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان فرمان داده است که هیچ کاندیدی نمی تواند از امکانات و منابع دولتی در کارزار انتخاباتی استفاده کند.

اما در چندین مورد دیده شد که شماری از وزرا، روسا و والیان افغان، در حالیکه از سوی محافظین حکومتی امنیت شان تامین شده بود، سوار بر موتر های دولتی برای نام نویسی به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات مراجعه کردند.

ضیاالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات می گوید که بر علاوۀ فرمان ریاست جمهوری، قانون انتخابات نیز کاندیدان را از کاربرد منابع دولتی به سود خود یا بر ضد کاندید دیگری منع می کند.

آقای امرخیل سرپیچی از قانون انتخابات را جرم پنداشته و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را موظف به رسیدگی آن می داند.

رفیع الله گل افغان، منشی مشرانو جرگۀ افغانستان می گوید که فرهنگ انتخابات در افغانستان پدیدۀ نا آشنا است. او با اطمینان کامل می گوید که باز هم و بیشتر از پیش از فرمان ریاست جمهوری و مندرجات قانون انتخابات سرپیچی صورت خواهد گرفت.

هجرت الله اختیار، استاد علوم سیاسی در پوهنتون ننگرهار می گوید که حکومت به تمام این موارد آگاه است. او می افزاید که کاندیدان حکومتی که با یک دست در حکومت و دست دیگر در کمیسیون انتخابات مصروف اند، با اطمینان خاطر و عدم هراس از بازپرس، همه امکانات دست داشتۀ دولتی را به سود خود استفاده می کنند.

جانداد سپین غر، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می گوید که برخی تخطی ها چون استفاده از موتر و امکانات محافظتی دولتی هر چند کوچک جلوه می کند، اما جلوگیری از آن بسیار مهم است.

شماری از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری، اعضای شورای ملی یا وزرا و روسای دوایر حکومتی استند که استعفای آنان، آنهم در یک زمان احتمالاً خلایی را در ادارات دولتی ایجاد خواهد کرد.

آقای اختیار می گوید که این حالت تاثیر چندانی بر پیشبرد امور حکومت ندارد، اما آقای گل افغان می گوید که با استعفای یک وزیر یا رئیس، سرپرست ها بر اساس قانون، صلاحیت انجام برخی کار ها، از جمله تقرر، برکناری، تغییری و تبدیلی را ندارند.

آقای گل افغان همچنان اضافه کرد که اعضای قوۀ اجرائیه زمانیکه برای شرکت در رقابت های انتخاباتی از وظایف شان استعفا می دهند، نمی توانند دوباره به وظایف شان برگردند. او می گوید که رئیس جمهور باید آنان را دو باره برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه بفرستد.

شمار کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ در افغانستان ۲۷ نفر است که حدود نصف آنها وزرا، روسا و مقام های حکومتی اند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG