لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز بررسی شهروندی دوگانۀ کاندیدان ریاست جمهوری


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه گفت که مرحله ابتدایی بررسی و ارزیابی اسناد و مدارک کاندیدان ریاست جمهوری تقریبا تکمیل گردیده است و کمیسیون مصمم است به روز شنبه ۲۷ ماه میزان فهرست ابتدایی کاندیدان ریاست جمهوری را به نشر برساند.

مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات این بار در بررسی و ارزیابی اسناد کاندیدان ریاست جمهوری بیشترین توجه را به شهروندی دوگانه کاندیدان معطوف داشته اند.

عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد مسئله شهروندی دوگانه کاندیدان گفت "در مجموع ما به وزارت خارجه مکتوب فرستاده ایم که در مورد شهروندی دوگانه کاندیدان ریاست جمهوری به کمیسیون معلومات بدهند و توقع ما اینست که تا روز شنبه معلومات را با کمیسیون شریک سازد."

معاون کمیسیون مستقل انتخابات درپاسخ به این سوال که معلومات وزارت خارجه برای شهروندی دوگانه یک کاندید کافی است و یا کمیسیون از طرف خود هم تحقیقات و بررسی های جداگانه انجام می دهد گفت "در کل، ما از وزارت خارجه کشور بصورت رسمی پرسیده ایم و وزارت باید به کمیسیون معلومات بدهدږ درصورتی که وزارت جارجه معلومات نداد و یا معلومات نداشت باز کمیسیون با مراجعه به سفارتخانه های مختلف کشورها بررسی های خود را تکمیل می کند."

آقای هوتکی با تاکید گفت فهرست ابتدایی که به روز شنبه اعلام می شود فهرست نهایی نیست و کمیسیون تا زمان تهیه فهرست نهایی به تلاشهای خود ادامه می دهد و در صورت پیدا کردن اسناد و شواهد کمیسیون صلاحیت دارد کاندیدی را که شهروندی دومی و سومی داشته باشد از فهرست کاندیدان حذف نماید.

تا حال ۲۶ تن از کاندیدان ریاست جمهوری در صحنه حضور دارند و تنها یک نفر بنام دل آقا کوهدامنی به دلیل تکمیل نبودن اسناد و شرایط کاندیداتوری از فهرست ۲۷ نفره کاندیدان ریاست جمهوری حذف شده است.

در خور یادآوری است که تلاشهای غیررسمی برای کم کردن شمار کاندیدان ریاست جمهوری هم جریان دارد و توقع میرود تا روز شنبه که روزهای تعطیلی عید سعید قربان پایان می رسد به یک نتیجه برسد.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات همچنین درمورد گزارش ها مبنی بر خرید و فروش کارتهای رایدهی در برخی از نقاط کشور صحبت نموده گفت که بررسی اینگونه موارد ارتباط میگیرد به کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی که کاملا یک اداره مستقل است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG