لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزات انتخاباتی و اعلام آماده گی بازار صنایع


اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان و اتحادیه صنعتکاران افغانستان، در یک نشست مشترک خبری درکابل از کمیسیون مستقل انتخابات و از کاندیدان ریاست جمهوری تقاضا کرد که در دوران مبارزات انتخاباتی و کمپاین تبلیغاتی انتخابات از صنایع داخلی و فرصت هایی که در داخل کشور ایجاد شده اند استفاده نمایند تا بدینوسیله تولیدات داخلی حمایت شود.

عبدالجبار صافی، رییس اتحادیه صنعتکاران افغان می گوید که از چاپ عکس های کاندیدان گرفته تا سایر موارد تبلیغاتی در داخل کشور موجود می باشد.

او گفت "هرنوع چاپ عکسها را که نامزدان خواسته باشند ما در داخل کشور فراهم کرده میتوانیم به همین ترتیب از آب نوشیدنی گرفته تا هرنوع مشروبات غیرالکولی که در کمپاین تبلیغاتی مورد نیاز باشد باید از تولیدات و محصولات داخلی استفاده شود که به معنی حمایت از صنایع داخلی است."

به موجب معلومات رییس اتحادیه صنعتکاران افغان در انتخابات گذشته تنها در چاپ عکس ها و دیگر اوراق تبلیغاتی کاندیدان بیشتر از ۲۰ میلیون دالر امریکایی به مصرف رسیده است که پول آن به خارج کشور ایران و پاکستان انتقال داده شدند.

به موجب معلومات و احصاییه اداره آییسا در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دالر امریکایی در افغانستان سرمایه گذاری شده است که ۴۷ فیصد آن در بخش خدمات می باشد.

اعتراض کاندیدان حذف شده

درهمین حال، بیش از نصف کاندیدانی که نام شان از جانب کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از فهرست ابتدایی کاندیدان حذف شده اند، می گویند که کمیسیون مستقل انتخابات "مستقل" نیست و در قبال حذف نام شان دلایل سیاسی نهفته است.

در واکنش به اعلام فهرست ابتدایی کاندیدان، انورالحق احدی، وزیر پیشین تجارت و صنایع و رهبر حزب افغان ملت که نام اش از فهرست ابتدایی کاندیدان حذف شده است می گوید تا همین لحظه کمیسیون نه به وی و نه هم به شخص رابط رسمی اش در مورد رد کاندیداتوری وی چیزی گفته است.

آقای احدی هر دو دلیل کمیسیون به رد واجد شرایط بودن وی یعنی تابعیت مضاعف و تکمیل نبودن اسناد را رد کرده است.

احدی گفت "من داکتر انورالحق احدی جز از تابعیت افغانستان هیچگاه تابعیت کشور دیگری را نداشتم و ندارم. ما از لحاظ حامیان اگر صد هزار باشد یا پنجصد هزار باشد , هیچ مشکل نداشتیم و نداریم .درین مورد موقف اونها غیرعادلانه است . برای ما , هیچ توضیح نکرده اند که ازلحاظ کیفیت چه خرابی در کارتهای ما دیده اند. از کمیسیون شکایات میخواهیم کارتهای ما را با کارتهای دیگر کاندیدان که موفق خوانده شده اند مقایسه کنند."

انورالحق احدی، وزیر پیشین تجارت و صنایع و رهبر حزب افغان ملت
انورالحق احدی، وزیر پیشین تجارت و صنایع و رهبر حزب افغان ملت
آقای احدی رهبری کمیسیون مستقل انتخابات را به اجراات غیر مسلکی و غیر شفاف متهم نموده گفت که رهبری کمیسیون با این اجراات غیر شفاف علاوه براین که اعتبار خود را ازمیان برده است یک تهدید جدی به شفافیت انتخابات سال آینده می باشد.
رهبر افغان ملت که شکایت نامه خود را رسما به کمیسیون شکایات انتخاباتی تسلیم داده است به پرسش خبرنگاران که اقدامات بعدی شان چه خواهد بود؟ پاسخ نداد و تنها با این اشاره اکتفا کرد که در ولایت ننگرهار و کندز مردم (هواداران اش) به خشم آمده اند که وی آنان را به خونسردی دعوت کرده است.

داود سلطانزوی و بسم الله شیر، دو کاندید دیگر نیز شکایت مشابه داشته می گویند که برای شان گفته نشده است که چه مشکل در اسناد شان وجود داشته است. این کاندیدان نیز به کمیسیون شکایات انتخاباتی به منظور شکایت مراجعه کرده اند.

از سوی دیگر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) که یک نهاد غیرحکومتی و درعرصه انتخابات فعالیت دارد با نشربیانیه مطبوعاتی ازنحوه بررسی اسناد کاندیدان که به دور ازحضور نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها صورت گرفته است ابراز نگرانی نموده از کمیسیون خواسته است که دلایل رد صلاحیت کاندیدان را هم به خود کاندیدان وهم به مردم افغانستان به گونه واضح ارایه نماید تا به سوالات ونگرانیهای مطرح شده جواب داده شود .

تیفا از کمیسیون انتخابات خواسته است بخاطر نشان دادن شفافیت باید درروند بررسی اسناد کاندیدان نماینده گان جامعه مدنی را به منظور نظارت و مشاهده شامل بسازند تا اعتماد مردم نسبت به پروسه انتخابات افزایش یابد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG