لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت ناسالم کاندیدان و موافقتنامه امنیتی، دو نگرانی مردم


عبدالرحمن هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت نظارت بر انتخابات در مراحل مختلف آن کاملا وظیفه مردم افغانستان و نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی در کشور است و انتخابات شفاف و سرتاسری زمانی می تواند برگزار شود که تمام اقشار جامعه در آن نقش فعال خود را داشته باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات به خاطر برآورده شدن مشارکت گسترده مردم می خواهد با اقشار مختلف جامعه در تماس شده تفاهمنامه هایی را امضا نماید تا تعهدی از اقشارمختلف جامعه را باخود داشته باشد.

آقای هوتکی که قبل از امضای تفاهمنامه با شبکه نهادهای جامعه مدنی برای تحکیم پروسه انتخابات یا "اکسین" صحبت می کرد گفت "ما امیدوار استیم که این تفاهمنامه صرف در کاغذ نباشد، بلکه در عمل از تمام صلاحیت ها و امکانات خود استفاده نموده در بلند بردن سطح آگاهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم کمیسیون را یاری رسانند."

آقای هوتکی به ادامه گفت کمیسیون قبل ازین تفاهمنامه هایی را با وزارت حج و اوقاف، شورای سرتاسری علمای افغانستان، نهادهای رسانه یی نیز امضاء نموده است و قرار است در هفته آینده با احزاب سیاسی دیدار نموده تفاهمنامه را امضاء نماید.

به گفته معاون کمیسیون انتخابات این سلسله امضای تفاهمنامه ها بابیشتر از ۸۰ نهاد مختلف سیاسی، اجتماعی، قومی وهمچنان با سازمانهایی که دربخش جوانان و امور زنان فعالیت دارند نیز صورت می گیرد تا مشارکت وسیع مردم تضمین شود.

محمد نعیم ایوب زاده، رئیس نهاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) این تلاش کمیسیون را که به منظور مشارکت وسیع اقشار مختلف جامعه در انتخابات سال آینده صورت می گیرد یک اقدام خوب تلقی نموده به کمیسیون مشورت می دهد که کابل همه افغانستان نیست باید در سطوح مختلف کشور این تلاشها صورت بگیرد:

آقای ایوب زاده گفت "تاکید ما اینست که از کابل محوری بگذریم در سطوح مختلف کشور، کار باید صورت بگیرد."

رئیس نهاد انتخابات شفاف افغانستان، رقابت های ناسالم در میان کاندیدان و حامیان کاندیدان و برخی مسایل دیگر مانند موضوع موافقتنامه امنیتی با ایالات متحده را به عنوان مسایلی یاد کرد که اسباب نگرانی را فراهم می کند.

ایوب زاده گفت "در مورد پیمان امنیتی رقابت بین حکومت افغانستان و جامعه جهانی ممکن تاثیرات منفی را بالای اذهان عامه ایجاد بکند که شاید بالای مشارکت مردم تاثیرات منفی بگذارد و ما نتوانیم انتخابات سرتاسری را برگزارکنیم."

درهمین حال، آقای هوتکی می گوید تا دیروز سه شنبه کمیسیون توسط تیم های ثابت و سیار برای حدود ۳،۲ میلیون نفر کارت رأی دهی توزیع کرده است که ۳۴ فیصد آن را زنان تشکیل می دهد.

توزیع کارت نظارت

از سوی دیگر، نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد شمار ناظرین انتخابات که تا حال در کمیسیون راجستر شده اند به رادیو آشنای صدای امریکا گفت تا اکنون کمیسیون برای بیشتر از ۱۰۰ نهاد درحدود یک هزارو یک صد تن کارت نظارت توزیع کرده است تا از مراحل مختلف انتخابات نظارت نمایند.

زکریا بارکزی، رئیس دیده بان دموکراسی افغانستان و مشاور اداره دموکراسی انترنشنل، به این باور است هرگاه کمیسیون مستقل انتخابات مستقل و مسلکی نباشد، همه تلاشها برای برگزاری انتخابات شفاف و سرتاسری بی معنی است.

در پاسخ به اظهارات آقای زکریا بارکزی، معاون کمیسیون انتخابات، به حاضرین اطمینان داد که استقلالیت کمیسیون با تمام قوت حفظ خواهد شد. به گفته آقای هوتکی کمیسیون تعهد دارد که درصورت مداخله در امور انتخابات چه داخلی باشد چه خارجی مداخله گر را افشاء نماید و آن وقت همکاری نهادهای جامعه مدنی به عنوان قوت مردمی با کمیسون خواهد بود.

در انکشافی دیگر در عرصه انتخابات افغانستان، دفتر نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، امروز با نشر بیانیه خبری از ایجاد کمیسیون 5 عضوی رسانه یی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که جدیدا صورت گرفته است استقبال نموده این اقدام را گامی به جلو در راستای برگزاری انتخابات شفاف و با اعتبار خوانده است .

کمیسیون رسانه یی انتخابات وظیفه دارد تا گزارشها و نشراتی را که در دوران کمپاین ورقابت های انتخاباتی در رسانه های چاپی صوتی و تصویری کشور انعکاس می یابد بصورت دقیق و مسلکی نظارت نموده تخلفات و تخطی های رسانه یی را که در دوران مبارزات انتخاباتی بروز می کند ثبت نماید و نگذارد تا پروسه انتخابات از مسیر اخلاقی و قانونی به انحراف کشانیده نشود.

این کمیسیون دارای پنج عضو می باشد که از جانب یک بورد کمیسیون مستقل انتخابات برگزیده شده اند و فریده نیکزاد به عنوان رییس کمیسیون انتخاب شده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG