لینک های دسترسی

Breaking News

تذکره های جدید در ماه حمل توزیع می شود


وزارت داخله افغانستان در نظر دارد تا در جریان یک سال آینده برای ۱۴ میلیون شهروند افغان، تذکره جدید (الکترونیک) توزیع کند که این برنامه سر از ماه حمل سال آینده آغاز خواهد شد.

میرزا محمد یارمل، معین اداری وزارت داخله افغانستان می گوید که کار های تخنیکی توزیع تذکره های جدید در حدود ۹۵ در صد پیش رفته است.

آقای یارمل اضافه کرد که قرار است به زودی محلات ثبت نام توزیع این تذکره ها مشخص شود. او افزود که به تعداد ۲۴۱۰ نفر پس از سپری کردن امتحان برای پیشبرد این برنامه استخدام می شوند.

معین ادارۀ وزارت داخلۀ افغانستان گفت که در تذکره های جدید قوم، زبان مادری و هویت هر فرد به گونۀ مشخص درج خواهد شد که این امر در قسمت ثبت احوال نفوس و احصاییه گیری نیز کمک کرده می تواند.

به گفتۀ این مقام وزارت داخلۀ افغانستان در بیش از سه دهۀ گذشته و در جریان جنگ ها در افغانستان، شهروندان خارجی که اکثر آنها دهشت افگن می باشند، به منظور دنبال کردن اجندای خود قادر به دریافت تذکره افغانی شده اند که این امر اعتبار تذکره های قبلی را خدشه دار ساخته است.

مقام های افغان می گویند که جعل کاران در سالیان گذشته توانسته اند با نفوذ در ادارات دولتی، زمینه جعل و تذویر اسناد مهم را فراهم کنند که یکی از دلایل توزیع تذکره های جدید، جلوگیری از جعل و تذویر اسناد رسمی حکومت افغانستان می باشد.

وزارت داخله افغانستان در حالی از آغاز روند توزیع تذکره های جدید خبر می دهد که به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، رای دهندگان افغان می توانند از این تذکره ها به عنوان کارت رای دهی نیز استفاده کنند.

اما به گفتۀ مقام های وزارت داخله، تنها در صورتی که به همه افراد واجد شرایط رای دهی تذکره های جدید توزیع شود، کمیسیون انتخابات می تواند از آن در انتخابات استفاده کند.
XS
SM
MD
LG