لینک های دسترسی

Breaking News

روبات سازان افغان روز یکشنبه در رقابت شرکت می کنند


دختران متعلم افغان، پس از مواصل در میدان هوایی واشنگتن دی سی
دختران متعلم افغان، پس از مواصل در میدان هوایی واشنگتن دی سی

تیم دختران روبات ساز افغان، پس از سرو صداها و انتقادات شدید گروهی از سناتوران امریکایی و مدافعان حقوق دختران، به خاطر رد صدور ویزۀ امریکا به آنان، ناوقت جمعه شب به واشنگتن دی سی رسید.

رقابت های بین المللی روبات "تنظیم کنندۀ توپ" روز یکشنبه ۱۶ جولای در شهر واشنگتن دی سی برگزار می شود و قرار است تا ۱۸ جولای ادامه خواهد یافت.

این دختران که متعلمین مکتاب ولایت هرات اند از حضور شان در "رقابت بین المللی روبات برای شاگردان لیسه" که قرار است در واشنگتن دی سی راه اندازی شود و نمایندگی از افغانستان، ، ابراز خورسندی می کنند.

تیم روبات سازان دختران افغان، متشکل از شش عضو اند و از چند ماه به اینسو مشغول آموزش روبات سازی بوده اند.

پذیرایی از تیم روبات سازان افغان در واشنگتن
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00

رودابه نوری یکتن از اعضای این تیم به صدای امریکا گفت "ازنیکه پس از دو بار رد ویزه به گونۀ ناگهانی خبر صدور ویزه و اجازۀ حضور در رقابت های را شنیدم، هیجان زده شدم."

کوثر روشن که متعلم مکتب است با ابراز خورسندی گفت که خوشحال است از کشورش در ایالات متحده نمایندگی می کند.

فاطمه قادری، ویدا عزیزی و سمعیه فاروقی نیز در این تیم شش نفری روبات ساز افغان، شامل اند.

اعضای این تیم از سوی یک نهاد خصوصی موسوم به "مؤسسۀ فکربرتر" از میان دختران خلاق ده مکتب در ولایت هرات برگزیده شده اند.

در نخست، سفارت ایالات متحده امریکا در کابل از صدور ویزه به آنان خود داری کرده بود، که پس از انتقاد برنی سندرز، سناتور ارشد دموکرات و نامۀ ۳۲ قانونگذار امریکایی به وزارت خارجه،" با مداخلۀ مستقیم دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده، برای ایشان ویزهای ده روزه صارد شد."

سفیر افغانستان در واشنگتن که برای استقبال تیم روبات سازان دختران افغان به میدان هوایی رفته بود به صدای امریکا گفت که این دختران نمادی از پیشرفت و سطح دانش طبقۀ اناث افغانستان است.

حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن به صدای امریکا گفت که حضور این دختران در ایالات متحده "یک جای افتخار است چرا که اکثریت پیام های خشونت و جنگ از افغانستان می شنوند. اکنون با آمدن این دختران افغان، امریکایی ها شاهد پیام مثبت و دلگرم کننده از افغانستان اند."

یک دختر خوردسال افغان، در انتظار پذیرایی دختران متعلم افغان
یک دختر خوردسال افغان، در انتظار پذیرایی دختران متعلم افغان

با نشر خبر حرکت تیم دختران روبات ساز افغان به جانب ایالات متحده، تعدادی از افغان های ساکن در شهر واشنگتن و حومه به استقبال آنان به میدان هوایی دالاس رفتند و تا ناوقت شب منتظر مواصلت دختران افغان بودند.

خبر عدم صدور ویزۀ امریکا به این تیم، در صدر اخبار رسانه های مطرح در امریکا نیز قرار گرفت و واکنش های متعدد را برانگیخته بود.

در رقابت بین المللی روبات برای شاگردان لیسه که از ۱۶ تا ۱۸ جولای در شهر واشنگتن دی سی برگزار می گردد، حدود ۱۶۰ تیم از نقاط مختلف جهان در تلاشی به منظور ارتباط مردم در عرصۀ "علم، فنآوری، انجنیری و ریاضیات" به رقابت می پردازند.

ایوب خاورین در این گزارش همکاری کرده است.

XS
SM
MD
LG