لینک های دسترسی

Breaking News

دست آورد کریکت افغانستان از جام آسترالیا - نیوزیلند


نجیب الله ځدران حین رقابت در برابر تیم ملی کریکت انگلستان
نجیب الله ځدران حین رقابت در برابر تیم ملی کریکت انگلستان

افغانستان در آخرین رقابت جام جهانی کریکت ۲۰۱۵ در برابر انگلستان با ۹ وکت شکست خورد.

پچ بازی به خاطر ریزش باران شب گذشته و هوای مرطوب، برای بیتنگ مساعد نبود و دلیل انتخاب کپتان تیم انگلستان به فیلدنگ نیز همین بود.

ریزش باران در جریان رقابت اخلال ایجاد کرد و باعث شد رقابت متوقف شود. ملی پوشان افغان نیز پس از آغاز دوبارۀ رقابت و کم شدن تعداد اوور ها به ۳۶.۲، یکی پی دیگری میدان را ترک کردند.

انگلستان با کارکردگی ضعیف خود در جریان جام جهانی به پیروزی در برابر تیم افغانستان سخت نیاز داشت و هدف ۱۰۱ دوش در ۲۵ اوور این مهم را ساده تر ساخت.

رسانه های تصویری، شنیداری و نوشتاری جهان، ملی پوشان کریکت افغانستان را به عنوان یک تیمی تلقی کردند که می تواند برای هر تیمی مطرح دیگری درد سر ایجاد کند.

افغانستان به عنوان یک تیم دستۀ دوم شورای بین المللی کریکت که برای نخستین بار در جام جهانی حضور میآبد، پس از بنلگه دیش، آیرلند و کینیا در جایگاه چهارم قرار دارد.

شورای بین المللی کرکت خط بالنگ افغانستان را برتر از بیتنگ آن خوانده و می گوید که در مقایسه با تیم های مانند زیمبابوی، سکاتلند، هالند، کانادا و امارات متحدۀ عرب، کارکردگی چشمگیری در نخستین حضور خود در جام جهانی به نمایش گذاشته است.

تیم های بزرگی مانند آسترالیا، نیوزیلند و سریلانکا پیش از رفتن به مصاف تیم کریکت افغانستان بار ها اندیشیده و به نقل از رسانه های بین المللی در انتخاب بازیکنان خود محتاطانه عمل کردند.

حمید حسن در رقابت با انگلستان نیز به یک وکت دست یافت.
حمید حسن در رقابت با انگلستان نیز به یک وکت دست یافت.

کارکردگی افغان ها در برابر سریلانکا نشان داد که کریکت افغانستان در جایگاه قرار گرفته که می تواند در آیندۀ نه چندان دور یکی از تیم های مطرح در جهان حساب شود.

خط بالنگ افغانستان نشان داد که قادر است مجرب ترین بیتسمن های جهان را حصار کند و وکت های آنان را به هوا بلند کند.

رویارویی بالرهای افغان در برابر بیتسمن های سریلانکا ثبوت روشن این گفته است که نخستین بازیکن آن تیم را بدون هیچ دوشی از میدان خارج کرد و پس از ۴ اوور در کمتر از ده دوش چهار بازیکن سریلانکا را از میدان خارج کردند.

حمید حسن، شاهپور ځدران، نبی عیسی خیل و سایر بازیکنان خط بالنگ افغانستان به بهترین وجه ممکن عمل کردند که نطاقان رقابت های کریکت را واداشت تا از تعریف آنان خود داری کرده نتوانند.

اما آنچه تیم ملی کریکت افغانستان باید بیشتر از پیش بکوشد، به باور کارشناسان عرصۀ کریکت، خط بیتنگ و تقویت حالت روانی بازیکنان است تا در دشوار ترین مرحلۀ رقابت نهایت حوصله مندی را به خرج داده و کنترول رقابت را از دست ندهند.

این جام برای بسیاری تیم های بزرگی مانند انگلستان و ویست اندیز آزمون بزرگی تلقی می شود که با آنهمه نام و نشان در دنیای کریکت از دور گروهی حذف شدند.

اما به باور برخی کارشناسان هنوز تیم مانند افغانستان در آغاز جادۀ بس دور و دراز قرار دارد که با اندک تأمل خواهد توانست در جایگاه قرار گیرد که سایر تیم ها پس از سالیان متمادی در آنجا حضور یافته اند.

گزارش کوتاه از رقابت با انگلستان

جریان رقابت که برای چندین بار به خاطر ریزش باران متوقف شد از همان آغاز به سود افغانستان نبود و بخت درست زمانی از ملی پوشان افغان برگشت که در آغاز شیر و خط را باخت و از طرف انگلیس ها به بیتنگ دعوت شدند.

نجیب الله ځدران در فارم خوبی معلوم می شد و یکبار دیگر خط بالنگ انگلستان را دست و پاچه کرد اما دیگر دیر شده بود و ۳۶.۲ اوور تعین شده به پایان رسید و افغانستان تنها به کسب ۱۱۱ دوش موفق شد.

جوردن و آی اس بوپارا، بالر های تیم انگلستان هر یک، دو دو بازیکن افغان را از میدان خارج کردند حالانکه اندرسن، براد و تریدویل به خارج کردن یک یک ملی پوش افغان موفق شدند.

ایان بیل، بازیکن تیم ملی انگلستان در ۵۶ بال توانست ۵۲ دوش کسب کند و تا اخیر در میدان حضور داشته باشد.

باران، شاید یکی از دلایل شکست امروزی تیم کریکت افغانستان در برابر انگلستان باشد.
باران، شاید یکی از دلایل شکست امروزی تیم کریکت افغانستان در برابر انگلستان باشد.

در میان بالرهای تیم ملی کریکت افغانستان حمید حسن توانست ای دی هیلز بازیکن انگلیس را پس از کسب ۳۷ دوش از میدان خارج کرد.

در رقابت های یک روزه قانون شورای بین المللی کریکت حکم می کند که اگر باران در جریان رقابت اخلال ایجاد کند، اوور های رقابت به اندازه زمان ضایع شده کاهش میآبد.

میدان نمناک و فشار روانی موجود بر بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان باعث شد ملی پوشان در دو قاپ و مهار توپ چند اشتباه داشته باشند که به همین دلیل بازیکنان انگلیس هدف ۱۰۱ دوش را با از دست دادن تنها یک بازیکن خود پوره کردند.

در رقابت دیگر گروه الف که میان تیم های نیوزیلند و بنگله دیش راه اندازی شد، تیم میزبان توانست هدف تعین شدۀ ۲۸۸ دوش بنگله دیشی ها را در ۴۸.۲ اوور پوره کرده و با شش پیروزی به عنوان تیم برتر این گروه وارد دور حذفی شود.

برعلاوۀ نیوزیلند، آسترالیا، سریلانکا و بنگله دیش نیز به دور بعدی راه یافته اند.

سفر نخستین جام جهانی - نه آخرین- برای ملی پوشان افغان پایان یافت و ملی پوشان افغان قرار است به زودی روانۀ افغانستان گردند اما رقابت ها جریان دارد و قرار است هند روز شنبه به مصاف زیمبابوی برود.

XS
SM
MD
LG