لینک های دسترسی

Breaking News

کوبیا: طالبان از فرصت پیشنهاد غنی به مصالحه استفاده کنند


رولند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان
رولند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان

نماینده ویژه اتحادیه اروپایی برای افغانستان روز سه شنبه تمامی کشورها و سازمان هایی را که با طالبان در تماس استند ترغیب کرد تا آنها را برای توافق صلح به میزه مذاکره بیاورد.

رولند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان که پس از ملاقات باهمتای چینایی اش با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که دریچه های فرصت هایی مثل این پیش می آید و به سرعت می رود.

کوبیا گفت "در این نوع شرایط، دریچه ها به سرعت باز می شوند اما به سرعت نیز بسته می شوند. من فکر می کنم اگر مردم در تمام سطوح در افغانستان، هم در سطح حکومت و طالبان و هم در سطح ولایات مختلف و منطقه، بخواهند در گام نخست به نفع ملی مردم خودشان فکر کنند، این فرصت انجام آن کار است."

نماینده ویژه اتحادیه اروپایی برای افغانستان گفت که طالبان باید پیشنهاد محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای به رسمیت شناختن آن جنبش به حیث یک گروه سیاسی قانونی را بپذیرند.

رئیس جمهور غنی پیشنهاد کرده است که آتش بس و رهایی زندانیان بخشی از گزینه ها، به شمول انتخابات جدید که تندروان در آن سهیم باشند، و مرور قانون اساسی برای توافق با طلبان به ختم جنگ شان را پیشنهاد کرده است.

آقای کوبیا گفت "فکر می کنم آنچه برای همه کشورها مهم است، نه تنها چین بلکه شماری از کشورهایی که تماس های رسمی یا کمتر رسمی با طالبان دارند، من تصور می کنم آنچه مهم است این است که تمام این کشورها که با آنها تماس دارند به تشویق آنها تلاش کنند. به آنها نشان دهند که پیشنهاد صلحی که به آنها شده است بهترین پیشنهاد صلح است که تا به حال از زمان ریاست جمهوری غنی پیشکش شده است. رئیس جمهور غنی هیچگاه چنین پیشنهاد غیرمشروط و واضحی را بیان نکرده است."

طالبان تا به حال پاسخ رسمی به این پشنهاد ارائه نکرده اند.

چین با پاکستان و ایالات متحده برای میانجیگری مذاکرات صلح به منظور ختم شورشگری کار کرده است. گروۀ طالبان تنها در سال گذشته بیشتر از ۱۰ هزار غیرنظامی را کشته یا زخمی کرده است.

XS
SM
MD
LG