لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: افغانستان در سال گذشته ۱.۹ میلیارد دالر صادرات داشت


میوه خشک، میوه تازه، سبزیجات و ذغال سنگ از اقلام عمدهٔ صادراتی افغانستان خوانده شده است.
میوه خشک، میوه تازه، سبزیجات و ذغال سنگ از اقلام عمدهٔ صادراتی افغانستان خوانده شده است.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که صادرات افغانستان در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ میلیارد دالر رسید که نسبت به سال قبل آن اندکی افزایش را نشان می‌دهد.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت، روز دوشنبه اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر پیام تصویری در شبکه اجتماعی ایکس گفت که به دلیل بازسازی شاهراه سالنگ و بسته شدن این مسیر و همچنان کاهش صادرات زغال سنگ، صادرات نسبت به سال ۲۰۲۲ دو درصد افزایش داشته است.

جواد گفت: "صادرات محصولات زراعتی مانند پنبه و انجیر خشک افزایش داشته است، صادرات به پاکستان، اوزبیکستان و تاجیکستان کاهش یافته اما صادرات به هند، چین و قزاقستان افزایش یافته است".

این در حالی است که قبل بر این،‌ بانک جهانی در گزارشی صادرات افغانستان را در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۷ میلیارد دالر بیان کرده است.

محمد یونس مومند، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز روز یکشنبه در نشست خبری افزایش صادرات افغانستان به بازارهای خارجی را تایید کرد و گفت که در سال ۲۰۲۳ میلادی صدها هزار تن میوه تازه، خشک و سبزیجات به بازارهای خارجی صادر شده است.

او گفت: "۶۶۳هزار تن میوه تازه به ارزش ۱۶۳ میلیون دالر، ۱۵۵هزار تن میوه خشک به ارزش ۴۷۵ میلیون دالر و ۶۵۱هزار تن سبزی به ارزش ۱۴۳میلیون دالر صادر کرده ایم".

اگرچه وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در مورد واردات سال ۲۰۲۳ به افغانستان معلومات نداده است، ماه گذشته سخنگوی این وزارت میزان واردات افغانستان را حدود هفت میلیارد دالر اعلام کرد.

حکومت طالبان در حالی از افزایش صادرات خبر داده است که بر اساس یک گزارش بانک جهانی، کسر بیلانس تجارت افغانستان در یک سال گذشته ۳۷.۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که به تاریخ ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) نشر شد، از جنوری تا سپتمبر ۲۰۲۳، کسری بیلانس تجارت افغانستان به ۴.۴ میلیارد دالر افزایش یافته است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میلادی این رقم ۳.۲ میلیارد دالر بود.

بر اساس معلومات بانک جهانی، افزایش کسر بیلانس تجارت افغانستان ناشی از کاهش مجموعی صادرات و افزایش واردات است.

گروه

XS
SM
MD
LG