لینک های دسترسی

Breaking News

صادرات افغانستان از طریق هوا به ۱۰۰ میلیون دالر رسید


وزارت صنعت و تجارت افغانستان ۲۰۱۸ میلادی را سال پردستاورد برای این کشور خواند و از افزایش صادرات خبر داد.

اجمل حمید عبدالرحیمزی، معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت که پس از ایجاد دهلیزهای هوایی، این کشور توانسته است صادرات خود را افزایش دهد.

او گفت: "تا اکنون حدود بیشتر از ۵۲۰۰ تُن کالاهای صادراتی از طریق دهلیزهای هوایی طی بیشتر از ۴۰۶ پرواز صادر گردیده است که ارزش مجموعی آن بیشتر از ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی می‌باشد".

زعفران، قالین، قره قل، میوه تازه و خشک، عمده‌ترین اقلام صادراتی افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی به بازارهای جهانی است.

افغانستان از طریق دهلیز هوایی با چین، هند، قزاقستان، اندونیزیا ، عربستان، امارات، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی وصل شده است. نخستین دهلیز هوایی افغانستان در ماه جدی ۱۳۹۶ خورشیدی با هند افتتاح شد.

به گفتۀ معین وزارت صنعت و تجارت افغانستان، میزان صادرات این کشور در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۹ در صد افزایش یافته است.

اصلاحات و دستاوردها

معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان همچنان گفت که این کشور با ایجاد اصلاحات در پنج شاخص تعیین‌شده، ۱۶ رده در بین ۱۹۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۸ صعود داشته است.

تسهیلات ثبت و صدور جوازها، کاهش هزینه اخذ جواز تشبث از ۳۰۰۰۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی، افزایش مدت زمان اعتبار جواز از یک سال به سه سال و کاهش طی مراحل اخذ جواز از ۲۸ مرحله به ۸ مرحله، مواردی اند که آقای عبدالرحیمزی از آنها به عنوان اصلاحات یاد کرد.

همچنان او گفت: "تا حال توانسته ایم که ۱۲۰۰ هکتار زمین را برای توسعه پارک‌های صنعتی قالین در ولایات مختلف اختصاص بدهیم، تا فعلاً توانسته ایم که ۲۴۱۵ قطعه زمین برای ۱۳ پارک صنعتی در ۱۱ ولایت کشور این را اختصاص بدهیم ... ما قیمت زمین را فی متر مربع به ۵۰ افغانی کاهش داده ایم".

از سویی هم، وزارت تجارت و صنعت افغانستان به منظور حمایت از سکتور خصوصی، برنامه اولویت‌های ملی برای انکشاف سکتور خصوصی را نهایی ساخته است که اعاده اعتماد برای محیط مناسب سرمایه‌گذاری در افغانستان، افزایش دسترسی به منابع کلیدی برای تشبثات، افزایش سرمایه‌گذاری و تسهیلات تجارت و ترانزیت را در بر می‌گیرد.

همچنان وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای نخستین بار استراتیژی ملی انکشاف صادرات را تدوین و تصویب کرد که هدف آن رشد صادرات و اشتغال‌زایی است.

میوه‌های خشک، میوه‌های تازه و سبزیجات، زعفران، سنگ مرمر و گرانیت، قالین و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را این استراتیژی تحت پوشش قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG