لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز فعالیت فابریکه کشمیره هرات قیمت آن محصول را به چهار برابر بلند برد


آغاز فعالیت فابریکه کشمیره هرات قیمت آن محصول را به چهار برابر بلند برد
آغاز فعالیت فابریکه کشمیره هرات قیمت آن محصول را به چهار برابر بلند برد

وزارت زراعت و مالداری افغانستان میگوید این فابریکه به ارزش ٢٨۰۰۰۰ دالر آمریکایی از سوی اداره بین المللی انکشافی ایالات متحده(USAID) در هرات راه اندازی شده است.

با افتتاح این فابریکه قیمت کشمیره افغانی چهار برابر افزایش یافت.

اولین فابریکۀ تصفیه و پروسس کُرک در ولایت هرات روز شنبه بعد از افتتاح رسماً کار خود را آغاز نمود.

عبدالبصیر هوتک، رئیس این فابریکه در هرات، می گوید این خط جدید موی پاکی با هزینۀ بالغ بر ٢٨۰۰۰۰ دالر آمریکایی راه اندازی شده که در آن موسسهUSAID بیشترین کمک را کرده است.

آقای هوتک گفت "در این خط جدید موی چینی در حدود ٢٨۰۰۰۰ دالر سرمایه گذاری شده که مبلغ ١١٩۰۰۰ دالر را که قیمت ماشین آلات است، موسسهUSAID کمک کرده است و باقی مانده سرمایه گذاری از بودجه خود فابریکه می باشد."

مجید قرار، سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت این اولین فابریکه پروسس کشمیره در افغانستان است که با افتتاح آن قیمت هر کیلو کشمیره چهار برابر افزایش یافته است.

مجید قرار گفت "این اولین فابریکه تولید کشمیره در افغانستان است که سابق کشمیره به صورت ناخالص صادر می شد و قبل از افتتاح این فابریکه قیمت یک کیلو کشمیره در حدود ٣۰ دالر بود که در حال حاضر هر کیلو کشمیره افغانی نزدیک به ١٢۰ دالر در بازارهای جهانی فروخته می شود."

سخنگوی وزارت زراعت افغانستان در ادامه گفت این فابریکه در حال حاضر توانایی تولید ٤۰۰ کیلو گرام کشمیره خالص را در یک روز داراست.

به گفته آقای قرار هم اکنون کشمیره افغانستان در جایگاه دوم در دنیا قرار دارد.

او افزود "این فابریکه ظرفیت پروسس ٤۰۰ کیلو کشمیره در یک روز و هشت تن کشمیره در طول هفته را دارد و در سطح بازار جهان کشمیره افغانستان در درجه دوم قرار دارد که ما امیدواریم با تولید بیشتر کشمیره در افغانستان تا پنج سال بعد کشمیره افغانستان رتبه اول را از آن خود نماید."

عبدالبصیر هوتک، رییس فابریکه کشمیره در هرات، همچنان ایجاد این فابریکه را یک انقلاب در عرصه کُرک پاکی و گامی مهم برای صادرات محصولات افغانستان به خارج از کشور بیان می کند.

آقای هوتک گفت "من فکر میکنم که این لاین، دروازه های تمام مارکیت های جهان را به روی کشمیره افغانستان باز می کند که این یک اقدام بسیار مهم بود، به نظر من این یک انقلاب در عرصه کشمیره است و با آمدن لاین های بیشتر راه برای کارهای بعدی همانند تولید تار، تولید البسه جات و دستمال گردن میتواند هموار شود."

در عین حال، جیم راید، افسر ارشد امور انکشافی ایالات متحده در حوزه غرب افغانستان، نیز خواهان حمایت اداره آیسا از این فابریکه شد.

او گفت "من همراه مشاور اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) که او در راستای خرید ماشین آلات به این فابریکه کمک بسیار کرده بود، صحبت کردم تا این فابریکه را در آینده هم برای تولید پوست و دیگر تولیدات ارزانتر و رقابت بهتر در منطقه حمایت نمایند."

صادرات مواد خام کشمیره از سال ١٣٤۰ خورشیدی یعنی پنجاه سال قبل در افغانستان آغاز شده است.

در حال حاضر تنها چهار کشور بنگلادیش، چین، منگولیا و افغانستان در دنیا کشمیره را تولید می کنند.

XS
SM
MD
LG