لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان مشکلات پولیس زن را بررسی می کند


ناامنی، مشکلات فرهنگی و محدودیت‌های اجتماعی از دلایلی است که به گفتۀ وزارت داخلۀ افغانستان سد راه جذب دختران به صفوف پولیس شده است.

اما آزار و اذیت از سوی همکاران مرد روی دیگر سکه است که پولیس زن با آن مواجه می‌باشد؛ هرچند وزارت داخله برای ایجاد محیط مصؤون برای پولیس زن اقداماتی کرده است.

با گذشت چند سال پیاپی وزارت داخله نتوانسته است به هدف تعیین‌شده برسد؛ حضور پنج تا ده هزار خانم در صفوف پولیس.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در کنفرانس دو روزه حل مشکلات خانوادگی که در آن چالش‌های پولیس زن بررسی می‌گردد، گفت "عوامل زیادی هم وجود دارد، اما بیشترین دلایلی که ما نتوانستیم در این عرصه پیش قدم باشیم، مشکلات اجتماعی است، چالش‌های سنتی در اجتماع ما است، با تأسف پس از پانزده سال ذهنیت‌ها هنوز تغییر نکرده و ما حضور کم‌رنگ خانم‌ها را در پولیس داریم".

در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ خانم در تشکیلات وزارت داخلۀ افغانستان وظیفه اجرا می‌کند؛ اما این وزارت برای بیشترشدن رقم پولیس زن و رسیدگی به مشکلات آنان، دو سال پیش شوراهایی را ایجاد کرد که شمار آن حالا به ۸۰ شورا می‌رسد و دارای ۱۶۶۰ عضو است.

اکنون مشکلات این شوراها از سوی وزارت داخله با همکاری وزارت امور زنان، کمیسیون حقوق بشر و اعضای شورای ملی افغانستان به بررسی گرفته می‌شود.

حکمت شاهی، رئیس بخش زنان و حقوق بشر وزارت داخله افغانستان گفت "کار کنفرانس کنونی که به مشکلات و چالش‌ها موجود شوراهای پولیس اناث و واحدهای حل پرابلم‌های خانوادگی اختصاص یافته، در جریان دو روز آینده راجع به راه‌های حل مشکلات از جانب اشتراک‌کنندگان بحث خواهد شد".

جمیله یکی از ۳۵۰۰ خانم افغان است که در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کند. او بر مشکلات مختلف اشاره کرد از رسیدگی به اعضای خانواده و فرزندان گرفته تا مشکلات داخل اداره و تهدیداتی که در برابر پولیس زن وجود دارد.

جمیله گفت "مسلک من پولیس است، هدفم خدمت به مردم است، تهدیداتی شاید وجود داشته باشد، وقتی راه خود را آدم انتخاب کرد باید شجاعانه تعقیب کند".

فوزیه کوفی رئیس کمیسیون امور زنان ولسی جرگۀ افغانستان، در این نشست بر حل مشکلات افسران زن، ایجاد شهرک برای آنان و ارتقای ظرفیت تأکید کرد.

خانم کوفی گفت "در سیستم ترفیعات تنها کسانی که در وزارت داخله در بخش‌های آمریت استند باید مورد توجه قرار نگیرند، بست‌های که خالی می‌شود باید در آن خانم‌ها در نقاط مختلف، از سیستم سنتی بیرون شود برای شان ارج گذاشته شود در سیستم ترفیعات".

با این حال، حکومت افغانستان در حالی می‌خواهد که سنت‌های موجود در رابطه به حضور زنان در صفوف پولیس را بشکند که بر اساس نظرسنجی سال گذشتۀ مرکز تحقیقاتی آسیا فوندیشن، حدود ۶۰ فیصد زنان افغانان، حضور خانم‌ها در صفوف اردو و پولیس را قابل قبول ندانسته اند.

وزارت امور داخله افغانستان تأکید دارد که بدون افزایش و بلندبردن سطح مشارکت زنان در صفوف نیروهای امنیتی به ویژه پولیس ملی، مردم افغانستان به امنیت اجتماعی و روانی دست نخواهند یافت.

XS
SM
MD
LG