لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان به پر رنگ کردن نقش زنان در ورزش


برنامه نخست مهارت‌های برتر برای ۲۶ دختر جوان در ولایت هرات برگزار شد.
برنامه نخست مهارت‌های برتر برای ۲۶ دختر جوان در ولایت هرات برگزار شد.

فدراسیون فوتبال افغانستان به همکاری کشور انگلستان در تلاش رشد فرهنگ ورزش در بین جوانان افغان خصوصا دختران است.

آنها می‌گویند سعی دارند تا با آموزش مربیان زن در رشته فوتبال، اطفال در معرض جنگ در ولایات افغانستان را حمایت کرده و آنها را به بازی فوتبال تشویق نمایند. این بخشی از آموخته‌های یک مربی زن، از دوره آموزشی مهارت های برتر برای مربیان محلی فوتبال است.

برنامۀ آموزشی که از جانب فدراسیون فوتبال افغانستان و به حمایت مالی مرکز فرهنگی انگلستان برای پررنگ تر شدن نقش زنان در ورزش راه‌اندازی شده است.

به گفتۀ مسؤولان، این برنامه در ۱۲ ولایت افغانستان برای مدت یک سال روی دست گرفته شده است.

علی کاظمی سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت "ما بعد از آغاز لیگ برتر فوتبال افغانستان همکاری هایی را با لیگ برتر انگلستان ، سفارت آنها در کابل و مرکز فرهنگی شان تحت نام بریتیش کنسول آغاز کردیم که چهار تن از مربیان برجسته ما را برای آموزش مهارت های برتر به دوبی دعوت کردند، که بیشتر روی روابط فوتبال با اطفال مکاتب و حمایت از اطفالی که در افغانستان در معرض خطر هستند کار می کند که چطور آنها را به فوتبال دعوت کنیم و اینکه این افراد مربیان جوان را آموزش دهند."

برنامه نخست مهارت‌های برتر، به مدت یک هفته برای ۲۶ دختر جوان در ولایت هرات، توسط دو مدرس زن فدراسیون فوتبال افغانستان برگزار شد.

فروزان تجلی یکی از مدرسان فدراسیون فوتبال افغانستان گفت، آنها در کنار کمک کردن به رشد ورزش در بین بانوان، در تلاش مکتبی ساختن فوتبال در بین اطفال خصوصاً دختران هستند.

فروزان تجلی گفت "هدف سفر ما به هرات ظرفیت سازی در بخش مربیان بانوان و همچنان رشد ورزش دختران و نقش شان در جامعه است و این کورس مهارت های برتر در ضمن آموزش مربیان زن ، معارف را در کنار خود دارد که میتوانیم ورزش فوتبال را معرفی کرده و آن را خانه ای و مکتبی بسازیم."

ورزش برنامه آموزنده

دختران هراتی که به عنوان مربیان جوان در این دوره آموزشی اشتراک کرده اند نیز، از مؤثریت این برنامه سخن زده و گفتند، بعد از این قادر خواهند بود تا ورزش فوتبال را به شکل مدرن تر آن به اطفال و نوجوانان آموزش دهند.

زینب یکی از مربیان جوان فوتبال در هرات می گوید این برنامه برای دختران خیلی آموزنده است چون ما زنان میتوانیم به اکثر زنان دیگر این موضوعات را رسانده و آنها را تشویق نماییم.

صبریه دیگر مربی دختر در هرات می گوید مهارت های برتر فوتبال مدرن را چون پاس ، دفاع و حمله را یاد گرفتیم و کل این موضوعات برای اطفال جدید است و ما میتوانیم بعد از این اطفال را بهتر به فوتبال تشویق نماییم تا فوتبالیست های خوبی برای آینده افغانستان شوند.

معین حامدی یکی تن از مربیان لیگ برتر فوتبال افغانستان نیز گفت، برگزاری این دوره‌های آموزشی می‌تواند به حضور بانوان در میدان های ورزشی کمک کند و گامی مؤثر در راستای رشد فوتبال بانوان در کشور به شمار رود.

حامدی می گوید "علاقمندی کم کم پیدا شده و بانوان می خواهند فوتبال کنند و چه بهتر تمریناتی که برای بانوان انجام میشود زیر نظر خود بانوان باشد و مربیان بانو در راس تیم ها باشند و این باعث می شود که زنان بیشتری به فوتبال روی بیاورند و در مجموع برگزاری این سمینارها میتواند ظرفیت مربیان ما را بلند ببرد و برای کیفیت بخشیدن به فوتبال بانوان موثر باشد."

هم اکنون نزدیک به ۳۰۰ دختر جوان در ولایت هرات در رشته‌های فوتبال و فوتسال در حال انجام تمرینات ورزشی استند که شمار زیادی از آنها را شاگردان معارف تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG