لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در سوگ قربانیان قول اردوی شاهین


ارگ ریاست جمهوری میگوید که برعلاوه نیمه بر افراشته شدن بیرق افغانستان، مراسم فاتحه در ارگ و مساجد این کشور نیز برگزار میشود.
ارگ ریاست جمهوری میگوید که برعلاوه نیمه بر افراشته شدن بیرق افغانستان، مراسم فاتحه در ارگ و مساجد این کشور نیز برگزار میشود.

ریاست جمهوری افغانستان، امروز یکشبنه راماتم ملی و عزا داری جهت ارج گذاری به قربانیان حمله روزجمعه بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ، اعلام کرده است.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به صدای امریکا گفت امروز در ارگ ریاست جمهوری و تمام مساجد این کشور، برای قربانیان رویداد بلخ،محافل دعا خوانی برگزار می‌شود.

آقای مینه پال، گفت "بخاطر رویداد قول اردوی شاهین، رئیس جمهور برای یک روز که امروز یک شبنه است، ماتم ملی اعلام کرده است. به شمول ارگ ریاست جمهوری در تمام مساجد افغانستان، برای شهدا فاتحه گرفته می‌شود".

آقای مینه پال گفت، برعلاوه افغانستان در تمام نمایندگی‌های سیاسی بیرون از این کشور نیز برای یک روز بیرق ملی افغانستان، نیمه بر افراشته شده است.

چاشت روز جمعه، زمانی که منسوبین قول اردوی ۲۰۹ شاهین برای ادای نماز جمعه،و صرف غذا جمع شده بودند، ده تن از مهاجمان مسلح بالای مسجد و طعام خانۀ این قول اردو، حمله کردند.

وزارت دفاع افغانستان، می‌گوید که کمیسیون‌های جداگانه برای تحقیق این رویداد، رسیدگی به وضعیت زخمیان، انتقال کشته شدگان و کمک به خانواده‌های آنان تعین شده است.

وزارت دفاع افغانستان کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن از منسوبین قول اردوی ۲۰۹ شاهین در این رویدادرا به صدای امریکا تائید کرده است.

اما اعضای شورای ولایتی بلخ ادعا می‌کنند که ۱۵۰ تن در این رویداد کشته شده و ۱۵۰ تن دیگر مجروح گردیده اند.

در همین حال محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، شام دیروز با مقام‌های ملکی ونظامی ۳۴ ولایت این کشور، از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرد.

براساس اعلامیه‌ای ارگ ریاست جمهوری ، رئیس جمهور غنی، در این ویدیو کنفرانس از آغاز تحقیقات جدی در مورد رویداد قول اردوی ۲۰۹ شاهین سخن زد و گفت معاون وزیر دفاع، لوی درستیز و معاون ریاست امنیت ملی افغانستان، در محل رویداد حضور دارند.

رئیس جمهور غنی گفت "تلاش دشمن این است که افغانستان را به پایگاه بی‌ثبات مبدل کند".

به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان، ضرورت به بسیج ملی و صدا بلند کردن علیه جنایات گروه‌های دهشت افگن است.

واکنش‌ها

حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین از سوی مخالفان مسلح، واکنش‌های تند داخلی و خارجی را نیز در پی داشته است.

حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای، حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین را تقبیح کرده و گفته است که متعهد به همکاری با دولت افغانستان و جامعه بین المللی، جهت مبارزه با تروریزم است.

نارندار موندی، صدراعظم هند نیز در صفحۀ توییترش رویداد بلخ را تقبیح کرده است.

هم‌چنان علی شخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در صحبت تیلفونی با محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین را تقبیح کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان، با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها، گفته است که آقای شخانی در صحبت با آقای اتمر، تأکید کرده است که جهت مؤثریت مبارزۀ مشترک منطقوی با تروریزم، کشورش آمادۀ همکاری با حکومت افغانستان است.

XS
SM
MD
LG