لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار وزارت خارجه افغانستان به مقامات سفارت ایران در پی اظهارات سفیر ایران


وزارت خارجه افغانستان ، به مقامات سفارت ایران هشدار داده است، که از اظهارات خلاف عرف دیپلماتیک خوداری نمایند، اما معاون وزارت خارجه ایران پیمان استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده را به زیان خویش و کشور و منطقه عنوان نموده است.

جاوید لودین معیین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، به تعقیب فیصله ولسی جرگه که سفیر ایران را به آن وزارت احضار نمایند، امروز در جلسه عمومی ولسی جرگه افغانستان حضور یافت و گفت که به نماینده سفارت ایران تفیم گردید که سفیر کشور ایران بدون مراعات عرف دیپلماتیک موضیع گیری نموده و در آینده باید تکرار نگردد.

جاوید لودین معیین سیاسی وزارت خارجه افغانستان میگوید: "هنوز هم توقوع حکومت افغانستان اینست که جمهوری اسلامی ایران نیز استقلال عمل و پالیسی را در مقابل ما نشان دهد ، افغانستان به اینده خویش بیشتر توجه می نماید، دوستی افغانستان با کشورهای دور شاید موقتی باشد ولی دوستی با کشور های همسایه دایمی و قابل اهمیت می باشد ، افغانستان هیچگاه حمله از قلم رو خویش را علیه کشور های همسایه و منطقه اجازه نه خواهد داد.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه کشور ایران در مصاحبه به مطبوعات گفته است، وجود قرارداد استراتیژیک میان افغانستان و امریکا توجیه گر حضور نیروهای بیگانه در افغانستان است، نه تنها ممد به تامین امنیت افغانستان ومنطقه می باشد بلکه تاثیرات مخرب هم خواهد داشت. هر اقدام که باعث حضور نیروهای امریکایی وخارجی در افغانستان شود، مخل امنیت افغانستان و کشورهای منطقه خواهد شد.

خالد پشتون نماینده مردم ولایت کندهار در ولسی جرگه افغانستان میگوید :امریکا و متحدینش که به افغانستان آمده اند دلیل آن همین کشورهای همسایه افغانستان بود، از اینکه که سفیر ایران به مقام وزارت خارجه حاضر نگردید این یک توهین به وزارت خارجه افغانستان تلقی می شود که وزارت خارجه باید اعتماد نامه وی را بگیرد.

فیض الله استاد پوهنتون کابل میگوید دلیل چنین اظهارات مقامات ایرانی، نفوذ بیش از حد آن کشور در رده های دولت افغانستان می باشد.

این اولین بار نیست که مقامات ایرانی از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده ولی بعد از امضای سند استراتیژیک میان افغانستان وامریکا سرو صداهای مقامات ایرانی رو به افزایش می باشد.

XS
SM
MD
LG