لینک های دسترسی

Breaking News

رسیدگی به افراد دارای معلولیت مشکل بزرگ حکومت افغانستان


حکومت افغانستان ارقام دقیق افراد دارای معلولیت را ندارد.
حکومت افغانستان ارقام دقیق افراد دارای معلولیت را ندارد.

در حالی از روز جهانی افراد دارای معلولیت در افغانستان تجلیل می‌گردد که هنوز حکومت این کشور ارقام دقیقی از این افراد را ندارد.

سوم دسامبر برابر با روز جهانی افراد دارای معلولیت است. از این روز امسال با شعار "دستیابی به ۱۷ هدفی که برای آینده‌مان می‌خواهیم" تجلیل شد.

بر اساس ارقامی که وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان ارائه کرده است، حکومت این کشور تنها ۱۱۰ هزار فرد دارای معلولیت را ثبت دارد که برای هر فرد آنان ۵۰۰۰ افغانی ماهانه معاش می‌پردازد.

اما ارقامی که مؤسسه‌ای موسوم به هندی‌کپ در سال ۲۰۰۵ سروی کرده است؛ شمار افراد دارای معلولیت در افغانستان، در آن زمان به بیش از ۸۰۰ هزار تن می‌رسید.

نسرین اوریاخیل وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان نیز در کنفرانس خبریی که به مناسب تجلیل از روز جهانی افراد دارای معلولیت دایر شده بود، گفت، هنوز دیتابیس دقیق از شمار افراد دارای معلولیت و خانواده‌های شهدا در این وزارت وجود ندارد؛ ولی او افزود که کار روی ایجاد آن جریان دارد.

خانم اوریاخیل همچنان گفت، خانواده‌های شهدا و افراد دارای معلولیت از اساسی‌ترین حقوق شان، چون دسترسی به خدمات صحی، معارف و مسکن برخوردار نیستند.

او گفت، اما پس از این در برنامۀ انکشاف پایدار که تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید حکومت افغانستان به اهداف خود دست یابد، به افراد دارای معلولیت توجه جدی شده است "بخش شهدا و معلولین یک بخش بسیار مهم است که در انکشاف پایدار یک رول بسیار بزرگی خواهد داشت".

وزیر کار و امور اجتماعی افزود، آنان "کمیتۀ مشترک" را برای عملی‌ساختن اهداف انکشاف پایدار مؤظف ساخته اند.

وزارت کار و امور اجتماعی طرح تازۀ را نیز برای دادن نقش به افراد دارای معلولیت در ادارات دولتی ترتیب داده است که بر اساس آن، نهادهای دولتی مکلف اند که هفت درصد افراد دارای معلولیت را در اداره‌های‌ شان جذب کنند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفت، رسیدگی به افراد دارای معلولیت، تنها مسؤولیت یک اداره نیست؛ بلکه باید تمامی ادارات دولتی، مؤسسات، نهادهای مدنی و شهروندان افغان در این راستا تلاش کنند.

به گفتۀ رییس اجرائیۀ افغانستان، سازمان ملل متحد سال گذشته، اهداف توسعۀ پایدار را تصویب کرد که با عملی‌شدن آن به وضعیت افراد دارای معلولیت در افغانستان توجه جدی صورت می‌گیرد.

آقای عبدالله گفت، حکومت از هر برنامه‌ای که سبب بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت گردد؛ حمایت می‌کند؛ اما باید برنامه‌ها طوری باشند که افراد دارای معلولیت به پای خود بایستند.

این در حالی است که در پانزده سال گذشته، به حقوق افراد دارای معلولیت رسیدگی نشده است و با گذشت هر روز، شمار افراد دارای معلولیت به دلیل جنگ‌ها، انفجارها و حملات انتحاری رو به افزایش است.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، گزارشی را در مورد وضعیت افراد دارای معلولیت نشر کرده که بیانگر وضعیت رقت‌بار این افراد است.

کمیسیون حقوق بشر گفته است، با آنکه افغانستان به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل متحد، ملحق شده است؛ اما هنوز افراد دارای معلولیت در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو اند، از نداشتن تذکره تابعیت، تا محرومیت از حقوق اساسی و تحقیرهای اجتماعی، مواردی که وضعیت زندگی را برای افراد دارای معلولیت در افغانستان مشکل ساخته است.

XS
SM
MD
LG