لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان بلندترین میزان 'عواطف منفی' را در جهان دارد - گزارش


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

نتایج یک سروی تازه نشر نشان میدهد که مردم افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی از رهگذر "شاخص تجارب عواطف منفی" نسبت به سایر کشورهای جهان در بلندترین حد قرار داشته و نیز کمترین عواطف مثبت در سطح جهان را دارند.

به اساس همه پرسی مرکز پژوهشی گلوپ (Gallup) که نتایج آن صبح وقت سه شنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) نشر شد، ۷۴ در صد افغان هایی که در این سروی سهم گرفته اند، گفته اند که سال گذشته اضطراب را تجربه کرده اند. بر اساس یافته‌های این سروی، مردم لبنان نیز به همین پیمانه اضطراب را تجربه کرده اند.

اما در قزاقستان و ازبیکستان، فقط ۱۲ در صد مردم گفته اند که در سال ۲۰۲۱ اضطراب را تجربه کرده اند.

در این گزارش آمده است که مردم افغانستان قبل از مسلط شدن مجدد طالبان نیز در بحران به سر می بردند، زیرا اکثر افغان‌ها برای تامین مواد خوراکی و سرپناه با مشکل دست و پنجه نرم می کردند. بر اساس این گزارش، فقط شماری اندکی افغان‌ها احساس مصوونیت می کردند و اکثر آنان این حس را داشتند که زندگی‌شان با سپری شدن هر سال، ‌بدتر می شود.

در گزارش مرکز پژوهشی گلوپ همچنین ذکر شده است که مردم افغانستان از سال ۲۰۱۷ میلادی به این سو— به استثنای سال ۲۰۲۰ که این مرکز به دلیل همه گیری بیماری کووید۱۹ قادر به انجام سروی در آن کشور نشد—همواره حد اقل عواطف مثبت را تجربه کرده اند.

اما در سال ۲۰۲۱ میلادی از رهگذر شاخص تجربهٔ عواطف منفی، افغانستان با کسب ۳۲ امتیاز نه تنها در پایین‌ترین سطح جدید قرار گرفته، بلکه نسبت به هر کشور دیگر که مرکز پژوهشی گلوپ در ۱۶ سال گذشته سروی کرده است،‌ در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

بر اساس این سروی، افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی عراق را که برای دو سال پیهم در صدر شاخص تجربه عواطف منفی قرار داشت، عقب زده است.

شاخص تجربهٔ عواطف منفی در سایر کشور ها

مرکز پژوهشی گلوپ در گزارش ۲۰۲۲ آخرین اندازه گیری تجربیات مثبت و منفی زندگی روزمرهٔ مردم جهان را در دومین سال همه گیری کووید۱۹ بازتاب داده است.

این مرکز برای بازتاب عواطف مثبت و منفی مردم، در سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ با ۱۲۷ هزار نفر در ۱۲۲ کشور جهان مصاحبه انجام داده است.

شاخص‌های تجربیات مثبت و منفی مرکز پژوهشی گلوپ، پدیده‌های نامشهود زندگی مردم- احساسات و عواطف - را اندازه‌گیری می‌کند.

علاوه بر کاهش تجارب مثبت، شاخص تجربه منفی ۲۰۲۱ مرکز پژوهشی گلوپ نشان می‌دهد که جهان نسبت به سال ۲۰۲۰، مکانی اندکی غمگین‌تر، نگران‌تر و پر اضطراب تر بود. اما در این سال، مردم جهان اندکی کمتر نسبت به سال ۲۰۲۰عصبانی بودند.

بر اساس این گزارش، تجربیات منفی مردم،‌ اضطراب،‌ نگرانی و غم و اندوه در سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد یا نزدیک به اوج خود رسید، اما این تجربیات منفی در سال ۲۰۲۱ رکودهای جدید را ثبت کرد.

XS
SM
MD
LG