لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان در هلمند افزایش یافته است


انفجار ماین های کنار جاده عمده ترین عامل تلفات غیرنظامیان خوانده شده است
انفجار ماین های کنار جاده عمده ترین عامل تلفات غیرنظامیان خوانده شده است

مسوولان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی در هملند می گویند که ارقام تلفات غیر نظامیان همه ساله در آن ولایت افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس دفتر ساحوی حقوق بشر ولایت هلمند می گوید که تلفات غیرنظامیان در آن ولایت در سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

محمد بلال صدیقی به صدای امریکا گفت که در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۲۹۶ غیرنظامی در هلمند کشته و ۷۵۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

آقای صدیقی سال ۱۳۹۳ را خونینترین سال برای هلمند خواند و افزود که بیشتر تلفات در اثر انفجار ماین های کنار جاده، حملات انتحاری و جنگ های جبهه یی میان سربازان افغان و طالبان مسلح صورت گرفته است.

ملل متحد نیز چندی قبل با نشر گزارشی ۲۰۱۴ را سال خونینی برای غیرنظامیان افغان خوانده بود. بر اساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۳۲۰۰ غیرنظامی افغان کشته و بیش از ۶۴۰۰ غیرنظامی دیگر زخمی شد.

عدم رعایت قواعد جنگ

فعالان جامعه مدنی هلمند نیز ارقام تلفات غیرنظامیان را تکاندهنده خوانده و طرف های درگیر جنگ را به نادیده گرفتن قواعد درگیری متهم می کنند.

بصیر الحق عادل مسوول اطلاعات جامعه مدنی هلمند به صدای امریکا گفت که اکثر جنگ ها در مناطق مسکونی و مزدحم صورت می گیرد.

عادل گفت "ما از هر دو طرف درگیر جنگ تقاضا کردیم که به زندگی غیرنظامیان توجه کنند، اما با گذشت زمان دامنۀ این مشکل گسترش می یابد."

مقام های ولایت هلمند نیز افزایش تلفات غیرنظامیان را می پذیرند، اما مخالفان مسلح دولت را در این زمینه مقصر می خوانند.

محمد جان رسولیار معاون سرپرست والی هلمند ضمن تایید ارقام ارایه شده گفت که جنگ باید دور از ساحات رهایشی و محلات کاروبار غیرنظامیان باشد.

آقای رسولیار می گوید که مخالفان همواره از ساحات مسکونی حملات شان را انجام می دهند و از آنان سپر انسانی می سازند که به گفتۀ وی این امر سبب افزایش تلفات غیرنظامیان می شود.

فعالان می گویند که جنگ در هلمند نه تنها سبب تلفات سنگین انسانی شده بلکه هزاران نفر دیگر را مجبور به ترک خانه و مناطق اصلی شان نیز کرده است.

XS
SM
MD
LG