لینک های دسترسی

Breaking News

عاملان رویداد مرگبار هلمند بازداشت شدند


بیشترین کشته و زخمی شدگان زنان و کودکان استند
بیشترین کشته و زخمی شدگان زنان و کودکان استند

در اثر انفجار هاوان در میان مهمانان یک محفل عروسی در مربوطات ولسوالی سنگین ولایت هلمند کم از کم ۳۵ نفر کشته و ۶۷ نفر دیگر زخمی شد. به استثنای پنج نفر سایر قربانیان این رویداد زنان و کودکان اند.

جنرال محمد خان، معاون قول اردوی ۲۱۵ ولایت هلمند در صحبت با خبرنگاران تایید کرد که این رویداد شام چهارشنبه در اثر پرتاب اشتباهی هاوان از سوی نیرو های اردوی ملی رخ داده است.

این مقام اردو گفت که هیأت حقیقت یاب سارنوالی نظامی و ادارۀ حقوق وزارت دفاع ملی، همه صاحب منصبان و سربازانی را که در "کوردینات و پرتاب این هاوان" دخیل بودند، بازداشت کرده اند.

از چهار ماه به اینسو نیرو های امنیتی افغان در ولسوالی سنگین سرگرم نبرد جبهه یی با مخالفین مسلح دولت اند و مقام های اردوی ملی در ولسوالی سنگین به هیأت حقیقت یاب گفته اند که پیش از این رویداد، از اطراف این روستا هدف حملات قرار گرفته بودند.

اما روستاییان سنگین می گویند که پیش از پیش در مورد برگزاری مراسم عروسی و آمدن شمار زیاد مهمانان به ویژه "موترسایکل سواران" به روستای شان پایگاه اردوی ملی را با خبر ساخته بودند.

شماری از فعالان مدنی ولایت هلمند و بازماندگان رویداد هلمند در برابر مقر ولایت خیمه زده و خواستار به عدالت کشانیدن عاملان این رویداد مرگبار شده اند. آنان هشدار داده اند تا زمانیکه به خواست شان رسیدگی جدی صورت نگیرد دست از اعتراض بر نخواهند داشت.

حاجی محمد که اعضای خانواده اش را در این رویداد از دست داده است به صدای امریکا گفت "اگر حکومت نمی تواند عاملین این رویداد را به کیفر برساند، بیاید و بازماندگان قربانیان را نیز از بین ببرد."

این رویداد مرگبار درست در نخستین روزی به وقوع می پیوندد که نیرو های امنیتی افغان تمام سوق و اداره و پیشبرد عملیات نظامی و تامین امنیت را از نیرو های بین المللی به دوش گرفتند.

  • 16x9 Image

    لیلما حبیب عظیمی

     

    لیلما حبیب عظیمی از سال ۱۹۸۰ میلادی بدینسو با رسانه های مختلف به صفت گوینده ،گزارشگر،ویراستار و ویرایشگرتصویر ایفای وظیفه نموده  وازسال ۲۰۰۶ میلادی در بخش دری تلویزیون آشنا صدای امریکا مصروف کار است.

     

XS
SM
MD
LG