لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال افغان: با "سرطان" طالبان در هلمند می جنگیم


تورن جنرال ولی محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی ۲۰۱۵ میوند
تورن جنرال ولی محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی ۲۰۱۵ میوند

قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند می گوید "هلمند، یکی از نگرانی های عمده [در افغانستان] بوده و مشکلات زیادی دارد که یکی از آن مشکلات، کشت، تجارت و قاچاق مواد مخدر است".

تورن جنرال ولی محمد احمدزی که خود یک افسر کماندو است، فرماندهی قول اردوی را به دوش دارد که دو قوماندان پیشین آن به اتهام فساد اداری برطرف شده و آخرین قوماندان آن قول اردو، در زندان به سر می برد.

این جنرال اردوی افغانستان، پیش از این در شمالشرق افغانستان در جنگ علیه طالبان کارکردگی و شایستگی خوبی از خود به نمایش گذاشته است.

آقای احمدزی، در مصاحبه یی با رادیوی "ان پی آر" یا "رادیوی ملی امریکا"، گفت که موقعیت جغرافیایی هلمند، مشکل عمدۀ دیگر آن ولایت است که هلمند را "به مادر مشکلات افغانستان مبدل ساخته است. این فقط مانند سرطان است، اما نهایت تلاش مان را می کنیم تا بر آن غلبه حاصل کنیم."

هلمند با تهدید کشور های همسایۀ افغانستان - ایران و پاکستان، که سلاح و جنگجویان طالبان را به افغانستان می فرستند، نیز مواجه می باشد.

سربازان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند
سربازان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند

​مقامات امریکایی و افغان می گویند که ایران جنگجویان طالبان را تجهیز کرده و پاکستان از دیر زمانی، برای افراد آن گروه پناهگاه های امن را فراهم کرده است.

ماتیو رید، یکی از ۳۰۰ نیروی بحری ایالات متحده است که در اوایل سال روان میلادی به هلمند آمده است، می گوید "وقتی[هلمند] آمدیم، وظیفۀ اساسی ما این بود تا اجازه ندهیم مرکز ولایت [شهر لشکرگاه]، سقوط کند."

با حضور نیرو های امریکایی در هلمند، حملات طالبان عقب زده شد و شهر لشکرگاه نه تنها سقوط نکرد، بلکه اکنون نیرو های بحری امریکایی سربازان تحت فرماندهی جنرال احمدزی را کمک می کنند تا جنگجویان طالبان را عقب زده و مناطق بیشتری را تحت کنترول خود در آورند.

این افسر نیروی بحری امریکا می گوید، "جنرال احمدزی سربازانش را در خط مقدم جبهه رهبری می کند، کاری که فرماندهان پیش از وی این کار را نمی کردند".

حملات هوایی در هلمند

خبرنگار "ان پی آر" گزارش می دهد که تنها شیوه های تهاجمی جنرال احمدزی نیست که یک تغیری را در وضعیت هلمند ایجاد کرده است.

اردوی امریکا، جنگجویان طالبان را در سال روان با حملات سنگین تر و دو برابر هوایی در مقایسه با سال گذشته، هدف قرار داده است.

نیرو های بحری امریکایی می گویند که این اقدام، یک اعتماد به نفس تازه یی به سربازان افغان داده است.

اما افزایش حملات هوایی، تلفات بیشتر غیرنظامیان را نیز در پی داشته است.

ملل متحد براساس گزارش سیگار اذعان می دارد که در ۹ماه نخست ۲۰۱۷، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی افغان و ائتلاف در مقایسه با عین زمان در سال گذشته، ۵۲ درصد افزایش یافته است؛ ارقام که نیرو های نظامی افغان و امریکایی آن را رد کرده اند.

سربازان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند
سربازان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند

نیرو های بحری امریکایی در هلمند که شمار شان به ۳۰۰ نفر می رسد، برای آموزش و مشوره دهی نیروهای افغان به هلمند رفته اند.

هلمند در غرب با ولایات نیمروز، فراه، شرق با کندهار، شمال با غور و جنوب با پاکستان هم مرز بوده و دارای ۱۴ واحد اداری می باشد.

پس از آنکه نیرو های نظامی افغانستان، مسوولیت کامل امنیتی آن کشور را در دست گرفت، با توجه به میزان بلند تلفات نیرو های نظامی و پولیس افغان، توجه روی مسلکی ساختن و تجهیز بیشتر نیرو ها متمرکز شده است.

درحالیکه اکنون شمار نیرو های کماندوی افغانستان به ۱۷ هزار نفر می رسد، نیروهای نظامی امریکایی می خواهند تعداد نیرو های کماندو و هوایی افغان را دو برابر سازند.

XS
SM
MD
LG