لینک های دسترسی

Breaking News

یک صد میلیون دالر، حلال مشکل برق هرات


Electricity Power
Electricity Power
گرم شدن دمای هوا همزمان با ماه رمضان در افغانستان باعث شده تا مردم برای سرد نمودن خانه ها و محل کارشان بیشتر از هر زمان دیگر از انرژی برق استفاده کنند.

طی هفته گذشته تنها دو مرتبه باشنده گان ولایت هرات به دلیل نوسانات و ولتاژ ضعیف برق وارداتی ترکمنستان در آن ولایت دست به مظاهرات زدند که با واکنش مسئولان اداره برق هرات روبرو شد.

انجینیر غلام سرور صدیقی رییس اداره هرات برشنا می گوید ترکمنستان خلاف قراردادها برق را با ولتاژ پایین به ولایت های افغانستان صادر میکند.

آقای صدیقی می گوید "منابع تولیدی به اختیار ما نیست که جلوگیری از نوسانات برق را بکنیم. منابع تولیدی در اختیار کشورهایی است که به ما برق میفروشند و مشکل تنها در ولایت هرات نیست بلکه ولسوالی اندخوی، شهر شبرغان و ولایت سرپل که در شمال افغانستان از برق ترکمنستان استفاده میکنند نیز دقیقا همین مشکل را دارند."

انجینیر صدیقی همچنان از سنگ اندازی شماری از افراد برای زیر سئوال قرار دادن اداره اش و ایجاد مشکلات در روند توزیع برق در هرات سخن میزند که از جانب حلقاتی در پارلمان افغانستان حمایت میشوند.

رییس هرات برشنا می گوید آنها برای برطرف ساختن نواقص موجود در شبکه برق این ولایت به یکصد میلیون دالر امریکایی و 2 سال نیاز دارند تا بتوانند برای حدود 30 سال دیگر مشکلات هرات را از نگاه برق مرفوع سازند.

آقای صدیقی به این باور است که یگانه راه بیرون رفت ولایت هرات از مشکل برق تغییر دادن سیستم 110 کیلو ولت به 220 است و ساختن دو سب استیشن 110 و 220 به ظرفیت 160 میگا ولت می باشد.

هم اکنون ولایت هرات 110 میگاوات برق از ایران و 20 میگاوات برق از ترکمنستان وارد می نماید در حالی که به گفتۀ مسئولین هرات به 300 میگاوات برق نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG