لینک های دسترسی

Breaking News

سالون نمایشات تیاتر هرات تخریب شد


سالون تیاتر هرات ۹۳ سال پیش اساس گذاشته شده بود.
سالون تیاتر هرات ۹۳ سال پیش اساس گذاشته شده بود.

یگانه سالون اجرای نمایشات زندۀ تیاتر در ولایت هرات، از سوی حکومت تخریب شد، اقدامی که هنرمندان و فرهنگیان هرات آن را شبیه برخورد گروه طالبان با هنر سینما می پندارند.

شاروالی هرات تصمیم گرفته است تا سرک مرکزی این شهر را گسترش دهد و به این منظور شماری از اماکن واقع در مسیر این پروژه از جمله سالون قدیمی تیاتر هرات را تخریب می کند که با واکنش شدید هنرمندان روبرو شده است.

فرهنگیان و هنرمندان در هرات می گویند با اینکه دختر رئیس جمهور محمد اشرف غنی علاقمند به هنر سینما است، اما از زمان شکلگیری حکومت وحدت ملی تا کنون، آقای غنی هیچ توجهی به وضعیت هنر و هنرمند در کشور نکرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک دانلود

فریدون فکوری مدیر تیاتر ولایت هرات حالا در مقابل ساختمانی مخروبه قرار گرفته و از بی سرنوشتی هنرمندان این رشته بعد از تخریب این سالون سخن می زند.

آقای فکوری این حرکت مسوولان دولتی در هرات را ضایعه فرهنگی خوانده آنرا به برخورد گروه طالبان با هنر سینما در افغانستان تشبیه میکند.

مدیر تیاتر ولایت هرات؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را تنها مسوول نابودی خانۀ هنرمندان در این ولایت غربی عنوان می کند.

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات نیز تخریب ساختمان تیاتر در این ولایت را خلاف قانون و توافق شان با اداره شاروالی عنوان میکنند.

آریا رووفیان رئیس این اداره می گوید با اینکه از مدت ها به این سو در پی جذب بودجه ای برای ایجاد مکانی بدیل برای ادامه فعالیت هنرمندان سینما و تیاتر در این ولایت بوده اند اما تا به حال نتوانسته اند به هیچ روزنه امیدی دست یابند.

خواستیم تا در این مورد نظر مسوولان اداره شاروالی هرات را نیز با خود داشته باشیم اما حاضر به پاسخگویی نشدند.

گفتنی است دروازه سالون تیاتر هرات دو سال پیش به همت هنرمندان این رشته بعد از چهار دهه رکود دوباره به روی علاقمندان آن باز شد که با اجرای زنده در روزهای جمعه توانسته بود هزاران نفر را دوباره به تماشای این هنر بکشاند.

سالون نمایش های زندۀ تیاتر هرات درست ۹۳ سال پیش از امروز اساس گذاشته شده بود.

XS
SM
MD
LG