لینک های دسترسی

Breaking News

سمر: امتیازدهی به مخالفین، خشونت را شدت می‌بخشد


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که امتیاز‌دهی در روند گفتگوهای صلح، روند خشونت‌ها را برای گرفتن امتیاز بیشتر در بین گروه‌های مخالف دولت شدت می‌بخشد.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که روز چهارشنبه در کنفرانس "پاسخگویی، حقوق بشر، عدالت و صلح" صحبت می‌کرد، گفت که صلح تنها ختم جنگ نه؛ بلکه زندگی با کرامت و عدالت است.

به گفتۀ خانم سمر، هرگاه عدالت – که یکی از پایه‌های اساسی دین اسلام و جامعۀ بشری است – وجود نداشته باشد، کشتار و قانون‌شکنی ادامه می‌یابد.

خانم سمر، با اشاره به روند گفتگوهای صلح و خشونت‌های موجود در افغانستان، گفت که تأمین صلح در این کشور، وابسته به اتحاد همگانی شهروندان است؛ ولی در صورتی که در روند گفتگوهای صلح، امتیازی در کار نباشد.

سیما سمر گفت "توافقات صلحی که ما قرار باشد به یک تعدادی از گروپ‌ها، امتیاز بدهیم، عملاً تشویق می‌کنیم گروپ‌های دیگر را که همین قدر خشن شوند و همین قدر کشتار بکنند تا آنها امتیازاتی دیگری بگیرند؛ هم امتیازات سیاسی و هم امتیازات مادی".

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که تطبیق عدالت، حاکمیت قانون و حکومتداری خوب، زمینه‌ساز تأمین صلح پایدار در این کشور است.

خانم سمر، با اشاره به "صلح عادلانه" که هدف شانزدهم استراتیژی انکشاف پایدار از ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ است، گفت که آنان طرفدار مذاکرات استند؛ ولی مذاکراتی که در آن، رنج و درد قربانیان خشونت‌ها نادیده گرفته شود و به آن رسیدگی نشود، منجر به صلح پایدار نخواهد شد.

استراتیژی جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان

پییر مایدون، سفیر هیأت اتحادیه اروپا در افغانستان در این کنفرانس گفت که حکومتداری خوب، مبارزه با فساد، مهاجرت و برگشت کنندگان موضوعاتی اساسی اند که این اتحادیه روی آن تمرکز کرده است.

به گفتۀ آقای مایدون، استراتیژی جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان که اخیراً ۲۸ کشور عضو این اتحادیه آن را تأیید کردند، حسابدهی و حقوق بشر را مدنظر گرفته است.

آقای مایدون افزود "استراتیژی جدید برای افغانستان، بر چهار اساس استوار است، نخست توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه‌یی و سپس مسأله‌ای که امروز روی آن بحث کردیم، حمایت از دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر، که حکومتداری خوب و توانایی زنان را توسعه می‌دهد".

سفیر اتحادیه اروپا، افزود که حمایت از وضعیت بشری و اقتصادی و چالش مهاجرت و بیجاشدگان نیز در این استراتیژی جا داده شده است.

آقای مایدون، گفت که افغانستان برای اتحادیه اروپا در اولویت حمایت‌های توسعه‌یی قرار دارد و در تمام پروژه‌هایش حقوق بشر و پاسخگویی را در نظر می‌گیرد و مبارزه فساد یکی دیگر از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای شفافیت است.

افغانستان صحنه جنگ نیابتی

فرید حمیدی لوی سارنوال افغانستان، نیز تأکید کرد که دولت بر تطبیق قانون اساسی، ارزش‌های حقوق بشری و حاکمیت قانون متعهد است؛ اما مشکلات موجود در این زمینه را هیچگاهی پنهان نکرده است.

اما آقای حمیدی، بر ساختارهای جهانی حقوق بشری انتقاد کرد و با اشاره به ادامه جنگ و خشونت در سوریه، کشورهای افریقایی و افغانستان، گفت که میکانیزم‌های حقوق بشری پس از جنگ جهانی دوم، نتوانسته پاسخگوی حمایت از حقوق بشری کشورهای در حال منازعه باشد.

لوی سارنوال افغانستان، از موقف یک شهروند افغان تأکید کرد "جداً به اصلاحات در عرصه بین‌المللی ضرورت وجود دارد که نهادها، مقررات، میکانیزم‌ها، میثاق‌ها و کنوانسیون‌ها ایجاد شود تا بتواند شرایطی مؤثر حمایت از حقوق بشر را در سطح بین‌المللی فراهم کند".

به گفتۀ آقای حمیدی، کشورها در افغانستان و سوریه به صورت مستقیم با هم نمی‌جنگند؛ شیوه جنگ‌های نیابتی را در پیش گرفته اند و میکانیزمی مشخص برای حمایت از قربانیان این جنگ نیابتی که شهروندان این کشورها اند، وجود ندارد.

با این حال، کمیسیون حقوق بشر تأکید کرد که اگر با جرایم ضد بشری برخورد درست صورت می‌گرفت جرایم، نقض حقوق بشری و بی‌عدالتی این چنین ادامه نمی‌یافت.

XS
SM
MD
LG