لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پاکستان به هند در پی سفر غنی به دهلی نو


در حالیکه روابط میان کابل و دهلی جدید نزدیک تر می شود، روابط میان افغانستان و پاکستان به طور روز افزون رو به وخامت است.
در حالیکه روابط میان کابل و دهلی جدید نزدیک تر می شود، روابط میان افغانستان و پاکستان به طور روز افزون رو به وخامت است.

سفر دو روزه محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، به هند، کشوریکه تعهد کرد تا یک میلیارد دالر برای پروژه های انکشافی افغانستان در چهار آینده فراهم کند و سه تفاهم نامه به شمول استرداد مجرمین و مظنونین دهشت افگنی را با کابل امضا کرد، این وضیعت به گونه ای موجب خشم پاکستان شده است.

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا، گفت که کشورش نمی خواهد در مورد نزدیکی افغانستان و هند تبصره کند، اما هشدار داد که اگر هند از قلمرو افغانستان، منافع پاکستان را هدف قرار دهد، اسلام آباد خاموش نخواهد ماند.

آقای ذکریا گفت "خاک افغانستان نباید توسط هند بر ضد منافع پاکستان استفاده شود. اگر به وقایع گذشته نظر انداخته شود، چندین بار نگرانی خود را در مورد عناصری بیان کردیم که از خاک افغانستان به منظور ضرر رساندن به منافع پاکستان استفاده می کنند تا پاکستان را با بی ثباتی مواجه سازند."

آقای ذکریا همچنین گفت که پاکستان به کسی اجازه نمی دهد از قلمرو آن کشور بر ضد کشور دیگری استفاده کند و در عین حال، اجازه نخواهد داد تا از یک کشور خارجی بر ضد منافع پاکستان استفاده صورت گیرد.

آقای ذکریا گفت "پاکستان می داند و توانایی دارد تا چگونه از منافع خود دفاع کند و هر گونه اقدام لازم را روی دست خواهیم گرفت تا از منافع خود حراست کنیم."

واکنش افغانستان در برابر پاکستان

حکومت افغانستان همواره گفته است که اجازه نمی دهد که از خاک آن کشور علیه هیچ کشوری دیگری استفاده شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت "پاکستان به جای اینکه به این فکر باشد که کدام کشور در افغانستان حضور دارد یا ندارد، اگر به مبارزه علیه گروه های دهشت افگنی، باور دارد، بهتر است لانه های گروه های مثل شبکه حقانی، القاعده، طالبان، پایگاه های شان و شورای کویته را بیرون کند."

در ۱۵ سال گذشته، روابط میان افغانستان و پاکستان همواره شاهد نوسانات بوده است: گاهی روابط میان دو کشور ظاهرا عادی به نظر می رسد، اما در اکثرموارد، توام با خصومت همراه بوده است.

مقامات افغانستان بار ها ادعا کرده اند که پاکستان گروه های تندرو و دهشت افگن را حمایت می کند و به افغانستان اعزام می کند تا قوای افغانستان و بین المللی هدف قرار بدهد، ادعا که از سوی اسلام آباد همواره رد شده است.

مقامات پاکستانی گفته اند که آن کشور خود قربانی تندروی و اعمال دهشت افگنی است، نه حامی آن.

نیاز به تغییر پالیسی پاکستان علیه دهشت افگنی

در همین حال، ریچارد اولسن، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، روز پنجشنبه در جریان جلسه استماعیه کمتیه روابط خارجی سنای امریکا، گفت که اسلام آباد در مبارزه با دهشت افگنان، پیشرفت های خوبی داشته، اما هشدار داد که این مبارزه تا زمانی موفق نخواهد شد که اسلام آباد پالیسی خود را در مقابل گروه های دهشت افگن تغییر داده و همه آنان را یکسره مورد هدف قرار دهد.

آقای اولسن گفت "در حالیکه این پیشرفت ها قابل ستایش است، مبارزه بر ضد دهشت افگنی تا زمانی خاتمه نخواهد یافت که آن کشور تغییر تعیین کنندۀ را در پالیسی خود در مقابل گروه های خارجی به وجود نیاورد."

آقای اولسن همچنین گفت موقف ایالات متحده در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی به صورت واضح به مقامات پاکستانی بیان شده است.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان که به گفتۀ وی قرار است تا اخیر ۲۰۱۶ از سمتش کنار برود می گوید "مقامات امریکایی به عالی ترین مقامات رهبری پاکستان به صورت واضح گفته اند که پاکستان باید تمام گروه های تندرو را بدون تبعیض هدف قرار دهد به شمول آن عده از گروه های که همسایه های پاکستان را هدف قرار می دهند و پناهگاه های امن آنان را بسته کند."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG