لینک های دسترسی

Breaking News

هند برای افغانستان هلیکوپتر های نظامی خریداری میکند


عکس از هلیکوپتر های نوع Mi-17 در میدن هوایی کابل
عکس از هلیکوپتر های نوع Mi-17 در میدن هوایی کابل

هند با کشور بلاروس قرار دادی را امضأ کرده که بر اساس آن چهار هلیکوپتر نظامی در اختیار افغانستان گذاشته خواهد شد.

شیدا محمد ابدالی، سفیر افغانستان در دهلی جدید، به صدای امریکا گفت که این قرارداد حدود یک ماه قبل، بین افغانستان، هند، و بلاروس امضأ گردیده است و طبق آن، بلاروس چهار هلیکوپتر نوع ام آی-۲۴ (Mi-24) را به افغانستان خواهد سپرد. هزینۀ خرید این هلیکوپتر ها جمعاً به ۲۰ میلیون دالر امریکایی میرسد که همه اش را هند میپردازد.

سفیر افغانستان در دهلی جدید گفت که این هلیکوپتر ها، جدید نه بلکه مستعمل بوده، اما پرزه ها و تجهیزات آنها تجدید میشوند. آقای ابدالی افزود که روند انتقال هلیکوپتر های یاد شده به افغانستان، در حدود چهار ماه آینده آغاز خواهد شد.

سفیر افغانستان همچنان گفت که خرید طیاره های جدید، زمانگیر است و "قوای افغان به این گونه هلیکوپتر ها اشد ضرورت دارد. بنأ ما خواستیم که هرچه زودتر این طیاره ها در دسترس ما قرار داده شوند."

افغانستان قصد دارد تا طی چهار سال آینده، قوای هوایی خود را تا حد زیادی نیرومند و با وسایل و طیاره های عصری مجهز سازد. در عملی ساختن این پلان، ایالات متحدۀ امریکا نقش زیادی دارد، اما آقای ابدالی به صدای امریکا گفت که هند هم در این قسمت با افغانستان کمک چشمگیری کرده می تواند.

پیش از این، ایالات متحدۀ امریکا روند تسلیم دهی هلیکوپتر های نوع بلک هاک به نیرو های افغان را آغاز کرده بود، و نخستین دستۀ این نوع طیاره ها حدود شش ماه قبل به قوای هوایی افغان سپرده شد. نیرو های هوایی افغان در حال حاضر ۱۱ فروند طیاره های بلک هاک داشته که برای اکمالات و انتقال سربازان، و جنگ علیه طالبان از آن ها کار گرفته میشود.

امریکا میگوید که تا سال ۲۰۲۴، به تعداد ۱۵۹ هلیکوپتر نوع بلک هاک را در اختیار نیرو های افغانستان قرار خواهد داد، تا در کنار نیرو های زمینی، قوای هوایی این کشور نیز تقویت یابد.

XS
SM
MD
LG