لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت شورشیان رها شده طی فرمان عفو به جبهات جنگ


مسوولان محلی در ولایت غزنی می گویند که ده ها مخالف مسلح که براساس فرمان عفو رئیس جمهور افغانستان چند ماه قبل رها شده بودند، دوباره به صفوف مخالفان مسلح پیوسته است.

محمد علی احمدی، معاون والی غزنی با تأیید این خبر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "شماری از زندانیان گروه طالبان که تعداد شان به حدود ۵۰ نفرمی رسید چند ماه قبل ازحبس رها شدند و اینک دوباره به صفوف مخالفان پیوسته است."

وی همچنان افزود: "بیست زندانی که با وساطت شورای صلح از (زندان) بگرام رها شده بود شواهد وجود دارد که دوباره یکی از آنان که با مخالفان پیوسته بود در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است."

به گفته مسوولان محلی غزنی، حدود ۵۰ زندانی طالب در ماه سرطان سال جاری طبق فرمان عفو رئیس جمهور از قید رها شده بودند.

حمیده گلستانی، عضو شورای ولایتی غزنی نیز با ابراز نگرانی می گوید که همه روزه رها شدن زندانیان طالبان ازقید و برگشتن آنان درخط مقدم جنگ وضعیت امنیتی را در این ولایت وخیم ترساخته است.

خانم گلستانی نا آرامی های اخیر در این ولایت را نیز ثمره رها شدن زندانیان طالب توسط دولت افغانستان می خواند.

نگرانی مردم

در سال گذشته شمار از باشندگان ولسوالی اندر ولایت غزنی به دلیل آزار و اذیت مردم ملکی توسط طالبان دراین ولسوالی دست به قیام مردمی زدند.

انجنیر غلام محمد ضیا روان یکی ازفعالان مدنی غزنی افزایش نا امنی ها دراین ولایت را نگران کننده خوانده از دولت می خواهد تا نسبت به تأمین امنیت این ولایت اقدام جدی و عملی روی دست گرفته شود.

از سویی هم خانم گلستانی علاوه می کند که در بعضی ازمناطق غزنی طالبان از دکانداران و مردم این ولایت عشر و زکات گرفته و آنان را تحت فشار شدید قرار می دهند.

خانم گلستانی می گوید در بعضی ساحات غزنی، مردم ترس و وحشت که از تطبیق زود هنگام قانون طالبان دارند از آنان ترسیده و با آنها همکاری می کنند.

غزنی از ولایات ناآرام در مرکز کشور است که هر از گاهی حملات انتحاری، ترور مقامات بلند پایه دولتی و ماین گذاری های کنار جاده از سوی مخالفان مسلح رخ می دهد.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG