لینک های دسترسی

Breaking News

برمک و ستانکزی با مقامات ملکی و امنیتی پاکستان ملاقات کردند


سفر این دو مقام امنیتی افغان به اسلام‌آباد را حضرت عمر زاخیلوال منتشر کرد
سفر این دو مقام امنیتی افغان به اسلام‌آباد را حضرت عمر زاخیلوال منتشر کرد

وزیرداخله و رئیس امنیت ملی افغانستان در یک سفر غیرمترقبه به اسلام آباد، با مقامات ملکی و نظامی پاکستان ملاقات کردند.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که ویس برمک و محمد معصوم ستانکزی، روز چهارشنبه با شاهد خاقان عباسی، صدراعظم، وزیرداخله، رئیس آی اس آی و سایر مقامات امنیتی پاکستان ملاقات کرده و شام چهارشنبه دوباره به افغانستان برگشته اند.

به گفتۀ مقامات پاکستانی این سفر به درخواست مقامات افغان صورت گرفته که حامل پیامی از جانب رئیس جمهور غنی برای مذاکرات و همکاری میان دو کشور بوده است.

اسلام آباد جزییات ملاقات مقامات امنیتی افغان را با مقامات پاکستانی به نشر نسپرده است؛ اما، زردشت شمس، معاون سفیر افغانستان در اسلام آباد گفت که هیات افغان "معلومات ضروری" را با مقامات پاکستانی در بارۀ حملات اخیر دهشت افگنانه در افغانستان که طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفت، شریک ساختند.

آقای شمس گفت "هیات افغان [از مقامات پاکستانی] خواستند تا در این باره اقدامات لازمی انجام شود. در عوض صدراعظم پاکستان، حملات اخیر طالبان را در افغانستان شدیداً محکوم کرده و تعهد کرده است که اقدامات لازمی را براساس معلومات فراهم شده از جانب مقامات افغان، روی دست گیرد."

محمد معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان
محمد معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان

افزایش حملات خشونت بار جنگجویان در افغانستان، تنش های از قبل موجود میان اسلام آباد و کابل را در میان ادعاهای بیشتر ساخته که سازمان دهندگان آن حملات اخیر، به گفتۀ مقامات افغان، از پناهگاه های امن در پاکستان استفاده کرده و کمک ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا آی اس آی را با خود داشته اند.

مقامات پاکستانی، ضمن این حملات را تقبیح کرده اند، این ادعا ها را رد کرده و خواهان "یک تحقیق بااعتبار" در خصوص حملات شده اند.

سفر این مقام‌ها به پاکستان پس از آن صورت گرفته که به گفتۀ یک منبع حکومتی افغان، دو روز قبل رئیس جمهور افغانستان از گفتگوی تیلفونی با صدراعظم پاکستان خودداری کرده است.

اما عمرزاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد این گونه گزارش‌ها را نادرست خوانده و گفته است، پس از حملات خونین تروریستی در افغانستان، هیچگونه تماس تیلفونی میان کابل و اسلام‌آباد برقرار نشده است؛ بلکه، به گفتۀ وی، صدراعظم پاکستان به رئیس جمهور غنی پیامی فرستاده بود که بر اساس همین پیام امروز هیأت بلندپایه افغانستان روز چهارشنبه به پاکستان سفر کرده است.

مذاکرات میان کابل و اسلام آباد

این دیدار مقامات امنیتی افغان از اسلام آباد، ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جان سولیوان، معین وزارت خارجۀ ایالات متحده از رهبران افغانستان خواست تا با همتایان پاکستانی خود داخل مذاکره گردند.

آقای سولیوان پس از ملاقات روز سه شنبه با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان، به خبرنگاران گفت "ما مذاکرات مان را با پاکستان ادامه خواهیم داد. ما همچنان حکومت افغانستان را تشویق می کنیم تا به مذاکرات دوجانبه با پاکستان ادامه دهند. پاکستان باید بخشی از حل و فصل ]درگیری های افغانستان[، باشد."

معین وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که پالیسی رئیس جمهور ترمپ در بارل جنوب آسیا، انتظارات واشنگتن را از پاکستان واضح ساخته است.

آقای سولیوان خاطر نشان کرد که این "یک پالیسی منطقه یی است. تمرکز آن روی بهبود وضعیت در افغانستان است. اما آن مهم بخشی از فرایند وسیعتر منطقه یی است که شامل روابط با پاکستان، هند و سایر کشمور ها در منطقه می باشد."

سپردن اسناد

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، این دو مقام نهادهای امنیتی افغانستان برخی اسناد مهم امنیتی را جهت شریک‌ساختن با مقام‌های امنیتی پاکستان نیز با خود به اسلام‌آباد برده اند.

آقای فیصل، گفت که هیأت افغانی اسنادی را در مورد استفادۀ تروریستان از خاک پاکستان در حملات اخیر تروریستی افغانستان نیز با مقام‌های آن کشور شریک خواهد کرد.

او افزود "این هیأت دو پیام مهم را به مقام‌های پاکستانی خواهند داشت، آنانی را که در حملات اخیر تروریستی دست داشتند، به افغانستان بسپارند و نیز برضد مخالفان مسلح دولت افغانستان مستقر در آن کشور، اقدام کنند".

وزارت خارجۀ پاکستان، سفر این هیأت را به اسلام‌آباد تأیید کرده است.

داکتر محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان گفته است، حکومت افغانستان از پاکستان تقاضای دیدار هیأت عالی رتبه را از اسلام‌آباد - که وزیر خارجه و رئیس امنیت ملی شامل آن است - تقاضا کرده است.

آقای فیصل، گفته است که این هیأت امروز در دیدار با مقام‌های پاکستانی، برعلاوۀ همکاری دو کشور، پیغام محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را نیز به مقام‌های پاکستانی خواهد رساند.

این هیأت در حالی به اسلام‌آباد رفته است که حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا، موقف شان را در برابر گفتگو با طالبان تغییر داده اند و این دو کشور بر حاضرکردن طالبان به گفتگوی صلح، از طریق جنگ تأکید کرده اند.

وزارت خارجۀ پاکستان، روز سه شنبه گفت، در ماه نومبر سال گذشته، ۲۷ هراس‌افگن را که مظنون به ارتباط با گروه حقانی و طالبان بودند، به حکومت افغانستان سپرده است.

سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفته است، پاکستان فشارها بر آن شمار طالبان افغان و گروه حقانی ادامه می‌دهد که می‌خواهند از خاک پاکستان بر ضد افغانستان استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG