لینک های دسترسی

Breaking News

دولت به تقریبا ۱۵ میلیون افغان خدمات انترنتی فراهم می کند


یک مقام وزارت مخابرات افغانستان می گوید که دولت افغانستان در نظر دارد تا در چهار سال آینده کم از کم ۱۵ میلیون افغان توانایی بهره مندی و استفاده از خدمات انترنتی را داشته باشند.

محمد نجیب عزیزی، رییس بورد ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان «آترا» گفت، دولت تلاش دارد تا با پایین‌آوردن قیمت مصرف انترنت در سراسر این کشور، دسترسی شهروندان افغان را به انترنت را افزایش دهند.

عزیزی گفت "فعلا استفاده‌کنندگان انترنت بالغ از چهار میلیون افراد استند که اینها از خدمات انترنتی مستفید می‌شوند و در چهار سال آینده پلان دولت افغانستان همین است که حد اقل ۱۵ میلیون افغان توانایی این را بیابند که از خدمات انترنتی بهره مند شوند و از آن استفاده کنند".

با وجود تلاش‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت انترنت، اما کابران انترنت باز هم شاکی اند.

یک کاربر انرنت می گوید "متأسفانه هم هزینه بالا است و هم کیفیت انترنت پایین است، در کشورهای دیگر که ما می‌بینیم، انترنت‌ها کیفیت‌اش بالا است و حتا تماس‌ها از طریق انترنت صورت می‌گیرد و همین مسأله سبب سهولت برای مردم می‌شود".

یک کاربر دیگر می گوید "شانزده هزار افغانی در ماه پرداخت می‌کنم تا چهار ام-بی انترنت استفاده کنم؛ اما هر روز انترنت قطع و وصل می‌شود و زمانی که وصل است بسیار سرعتش پایین است".

کاربر دیگر از عدم کنترول دولت بر انترنت شکایت دارد. او می گوید "انترنت یک سهولت است؛ اما قیمت بالا یک مشکل را برای مردم خلق کرده است، که عموماً مردم از انترنت استفاده می‌کند، دولت هم هیچ کنترول ندارد".

در حال حاضر، شبکۀ فایبر نوری افغانستان که در انحصار شرکت دولتی افغان تیلی‌کام، قرار دارد، فعلاً در ۲۳ ولایت افغانستان کار آن تکمیل شده است.

وزارت مخابرات افغانستان امیدوار است که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دالر بانک جهانی، تا سه سال آینده افغانستان به حیث مرکز اتصال فایبر منطقه تبدیل گردد.

کاهش ۲۰ درصدی انترنت

در همین حال، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید که قیمت انترنت از طریق شبکه‌های دولتی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

قرار است که شرکت‌های خصوصی که انترنت را از وزارت مخابرات افغانستان خریداری می‌کند، پنج درصد به مشتریان تخفیف را در نظر بگیرند.

شبکۀ مخابراتی دولتی افغان تیلی کام که به سایر شبکه‌های مخابراتی خدمات انترنتی را فراهم می‌سازد، قرار است سر از فردا، ۲۰ فیصد انترنت را ارزان‌تر عرضه کند.

انجنیر احمدشاه سادات سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان امروز به خبرنگاران گفت: "ما از طریق شرکت افغان تیلی کام و شبکه سلام، برای خدمات انترنتی به تمام شهروندان ۲۰ فیصد تخفیف می‌دهیم، ما از طریق دفتر «آترا» تلاش می‌کنیم که سایر شرکت‌های مخابراتی نیز قیمت‌های شان کاهش دهند".

سرپرست وزارت مخابرات افغانستان افزود، به دلیل این که کشورهای همسایه قیمت انترنت وارداتی را برای افغانستان کاهش داده است؛ این وزارت نیز به همان اندازه قیمت‌ها را به شرکت‌های خصوصی و شهروندان، ارزان‌تر ساخته است.

XS
SM
MD
LG