لینک های دسترسی

Breaking News

سرمایه گذاری تقریبا ۲ میلیارد دالری در افغانستان در ۶ ماه


دولت افغانستان می‎گوید در شش ماه گذشته، بیشتر از ۱،۷ میلیارد دالر سرمایه‎گذاری در این کشور صورت گرفته است.

دولت افغانستان می‎گوید در کمتر از دو ماه گذشته حدود ۴۵۰۰ جواز سرمایه‎گذاری را تجدید و ۱۵۰۰ جواز جدید ثبت کرده است.

به گفتۀ وزارت تجارت افغانستان، در همین دو ماه، از سرمایه‎گذاری‎ها دولت دو و نیم میلیون دالر عاید کرده است.

هم‎چنان محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، امروز سه‎شنبه به خبرنگاران گفت در شش ماه گذشته ۱،۷ میلیارد دالر سرمایه‎گذاری از سوی تاجران داخلی و خارجی در افغانستان صورت گرفته است.

به گفتۀ آقای قیومی ۸۰۰ میلیون دالر این سرمایه‎گذاری در بخش زیربنا بوده است.

در همین حال دولت افغانستان تلاش می‎کند تا توجۀ سرمایه‎گذاران خارجی را جلب کند. محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها با توجه به مسایل امنیتی از علاقمندی سرمایه‎گذاری، شرکت‎های ازبکستانی در افغانستان سخن گفت:

قیومی گفت "علاقه به آوردن کمپنی‎های تجهیزات برقی مثلا ترانسفارمر‎ها، تاورهای ]برج ها[ برقی وغیره را دارند. موضوعات امنیتی را ما در هر پروژه داریم. تدابیر امنیتی به شرکت‎های ازبکستان، پیشنهاد کرده‎یم، بنأ آنها می‏خواهند مشاهد کنند. آنها علاقۀ زیاد در قسمت نفت وگاز و در قسمت‎های مختلف نشان داده اند."

این در حالیست که وزرای تجارت، زراعت، ترانسپورت، صحت، فواید عامه و معین وزارت انرژی و آب افغانستان با ریاست محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنا، هفتۀ گذشته برای دو روز به کشور ازبکستان رفتند.

این هیأت در بخش‎های احداث جاده‎ها، احداث خط آهن، نفت وگاز، زراعت، صحت، واردات مواد ساختمانی به افغانستان، کاهش قیمت برق و انتقال برق ازبکستان از طریق افغانستان به آسیای مرکزی، تسهیل راه ترانزیتی افغانستان و وصل کردن این کشور با روسیه، چین و قزاقستان، از دولت ازبکستان کمک خواسته است.

به گفتۀ این هیأت در تمامی بخش‎ها، قرار است که پس از پایان کار تیم‏های تخنیکی روی تفاهم‎نامه‎ها، دو کشور این تفاهم‌نامه‌ها را امضا کنند.

در همین حال وزارت تجارت افغانستان می‎گوید پس از امضای تفاهم‎نامه‎ها و وصل شدن ترانزیت افغانستان با روسیه، قزاقستان و چین، کالاهای تجاری افغانستان که اکنون از راه پاکستان به مدت نود روز می‎رسند از این راه در نه تا ده روز خواهند رسید.

محمد همایون رسا وزیر تجارت افغانستان گفت "ما تنها چیزی که از ازبکستان توقع داریم اینست که آنان ترانزیت ما را با چین، قزاقستان و روسیه وصل نمایند. یعنی ما از آن طرف واردات داشته باشیم و در مقابلش تعهد ما اینست که از ترانزیت بهتر استفاده کنیم تا تجارت."

هم‌چنان کارشناسان اقتصادی افغان نیز از کوتاه شدن راه‌های ترانزیتی افغانستان استقبال می‎کنند.

سیف الله جیحون استاد اقتصاد در پوهنتون کابل در صحبت با صدای امریکا گفت در صورتی که نیت ازبکستان نیک باشد، می‎تواند افغانستان را در زمینۀ کوتاه ساختن مسیرهای ترانزیتی کمک نمایید؛ اما در زمینۀ سرمایه‎گذاری‎ها استاد جیجون تأکید کرد که سرمایه‎گذاری‎ها نسبت به گذشته کاهش یافت هاست.

آقای جیحون گفت "راه‎های مختلفی داریم، که کوتاه‌ترین آن ازبکستان به قزاقستان، روسیه و تاجکستان است. اگر حسن نیت ازبکستان برای همکاری میان دوکشور در مسیر مثبت باشد، برای هر دو کشور مفید خواهد بود. در افغانستان متاسفانه تا اکنون سرمایه‎گذاری خارجی در بخش خدماتی، فعالیت‎های تولیدی کمتر بوده است."

با این همه، بانک مرکزی افغانستان در گزارش سال مالی ۱۳۹۵ خود میزان رشد اقتصادی این کشور سه در صد گفته است و پیش بینی می‌کند که سال مالی ۱۳۹۶ نیز سطح رشد اقتصادی بین سه تا چهار در صد باشد.

با آنکه دولت افغانستان در دوسال اخیر توانسته است در واردات‎ش افزایش بیاورد؛ اما با آنهم کسر بالای بیلانس در واردات و صادرات افغانستان وجود دارد.

پیش از ایجاد حکومت وحدت ملی واردات افغانستان به ۹۷ درصد و صادرات این کشور به سه درصد می‎رسید؛ اما اکنون واردات به ۸۸ درصد و صادرات این کشور به ۱۲ درصد رسیده است.

مقامات افغانستان با توجه به تلاش‌های این کشور در بخش سرمایه‌گذاری امیدوار اند که در سال ۱۳۹۶ مالی، میزان سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG