لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت بیشتر افغان ها از ایران به افغانستان در ۲۰۱۸ میلادی


مهاجرین افغان حین عبور از سرحد میان ایران و افغانستان
مهاجرین افغان حین عبور از سرحد میان ایران و افغانستان

رقم افغان های برگشت کننده از ایران در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، در مقایسه با افغان های عودت کننده از پاکستان به افغانستان، به شکل قابل ملاحظه یی بیشتر بوده است.

سازمان جهانی مهاجرت ملل متحد یا (آی او ام)، عصر چهارشنبه پنجم جدی (۲۶م دسمبر) با نشر یادداشتی خبر داده است که از اول ماه جنوری ۲۰۱۸ میلادی تا کنون، ۷۵۷ هزار و ۲۹۲ نفر از ایران به افغانستان برگشته اند؛ حالانکه، این رقم از پاکستان، به ۳۲ هزار و ۲۷ نفر می رسد.

در اعلامیه یی (آی او ام) اینهم آمده است که بین ۱۶ تا ۲۲م دسمبر ۲۰۱۸ میلادی، ۱۱ هزار و ۱۴۱ افغان بدون اسناد، از ایران به افغانستان برگشته اند که این رقم ۲ درصد بیشتر از رقم برگشت کنندگان در هفتۀ پیشین آن است.

سازمان بین المللی مهاجرت ملل متحد، شمار افراد برگشت کننده از ایران را در هفتۀ پیش از آن ۱۰ هزار و ۸۷۴ نفر اعلام کرده است.

در میان افراد عودت کننده از ایران و پاکستان به افغانستان – ۹۱۳ نفر از ایران و ۴۹۵ تن دیگر به گونۀ انفرادی از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

ملل متحد دلیل افزایش بی سابقۀ مهاجرین افغان را از ایران به افغانستان تذکر نداده است.

برگشت رقم بیش از حد افغانها از ایران در مقایسه با پاکستان، اما، در حالی صورت می گیرد که در یک هفتۀ اخیر، نشر ویدیوی برخورد ناسالم پولیس ایران با مهاجران افغان در آن کشور، سر و صدا های زیادی ایجاد کرده و وزارت خارجه افغانستان، با احضار معاون سفارت ایران در کابل، نسبت به "بدرفتاری با شهروندان افغانستان در ایران" اعتراض کرده است

بحران خشکسالی و بیجاشدگان داخلی

برگشت بیشمار مهاجرین افغان از ایران و پاکستان در حالی صورت می گیرد که افغانستان با شدیدترین خشکسالی در چندین دهۀ اخیر مواجه می باشد.

سازمان بین المللی مهاجرت در آخرین روز های سال جاری میلادی گزارش می دهد که در ماه اپریل ۲۰۱۸، حوزۀ غرب افغانستان، بیشتر ولایات هرات، بادغیس و غور شاهد آِغاز بیجاشدن های دسته جمعی و کتله یی بوده است.

براساس اعلامیه یی این سازمان، حدود ۳۵ هزار خانواده که شامل ۲۴۵ هزار نفر می شود، به خاطر پیامد های خشکسالی، مناطق شان را ترک کرده اند.

به گفتۀ این سازمان، کمک های اضطراری شرکای امور بشری ملل متحد که شامل کمپل و وسایل خانه می شود به بیش از ۲۱ هزار خانواده توزیع و خیمه و فرش پلاستیکی به بیش از هفت هزار خانواده کمک شده است.

سازمان بین المللی مهاجرت تاکید می کند که ادارات امداد رسان تعهد کرده اند که کمک های بیشتر اضطراری به شمول وسایل زمستانی را در هفته های آینده به خانواده های باقیمانده کمک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG