لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت ایران و طالبان: درگیری در مرز افغانستان-ایران پایان یافته است


سفارت جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان از پایان درگیری مسلحانه در مرز افغانستان و ایران در ولایت نیمروز خبر داده اند.

خبرگزاری تسنیم ایران، وابسته به سپاه پاسداران، نخست گزارش داد که پس از چاشت چهارشنبه اول دسمبر (دهم قوس) در اثر "سو تفاهم مرزی میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان" در ساحۀ شغالک در نزدیکی ولایت نیمروز درگیری رخ داده است.

ویدیوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که در آن ادعا شده است که طالبان با مرزبانان ایرانی درگیر شده اند. هرچند، صحت و ثقم این ویدیوها مستقلانه تایید نشده است.

ساعتی پس از نشر این خبرها، سفارت جمهوری اسلامی ایران به نقل از سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ آن کشور نوشت که "اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی" در مرز ولایت سیستان ایران با نیمروز شده است.

سفارت ایران گفته است که "با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و [درگیری] پایان یافته است."

دفتر سخنگوی طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است: "امروز در منطقۀ سرحدی کنگ ولایت نیمروز، بین محافظین افغان و ایرانی به سطح محلی کدام سو تفاهم رخ داده بود که اکنون با تفاهم هر دو جانب وضعیت کنترول شده است."

سفارت ایران و گروه طالبان در مورد انگیزۀ این "سو تفاهم" جزییاتی ارایه نکرده اند، اما خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که درگیری زمانی رخ داد که برخی از "کشاورزان ایران" از دیوارهای مرزی که "برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار" کشیده شده بود، عبور کردند و طالبان با این تصور که مرز آنان تجاوز شده است، به سمت ایران شلیک کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرزبانان ایرانی نیز در پاسخ به گلوله‌باری طالبان به تبادل آتش پرداختند.

خبرگزاری آماج در افغانستان از تصرف چندین پاسگاه مرزبانان ایرانی توسط طالبان خبرداده است، اما خبرگزاری تسنیم ایران از قول یک منبع ایرانی که نامی از وی نبرده این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

یک مقام دیگر طالبان به رادیو آزادی گفته است که این درگیری دو ساعت ادامه داشت و به گفتۀ این منبع، طالبان برای پاسخ به آن آمادگی جدی دارند.

تا کنون از تلفات ناشی از این درگیری جزییات دقیق در دست نیست.

ایران حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که ۲۳۶ کیلومتر آن بین ولایت نیمروز در افغانستان و ولایت سیستان ایران واقع شده است. این مرز که گذرگاه‌های فراوانی دارد، همواره به دلیل تردد قاچاقبران انسان و مخدرات شاهد درگیری‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG